Navegação ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por data do documento
Itens para a visualização no momento 21-40 of 64
-
O lúdico como subsidio de aprendizagem no 6º ano da Escola Bom Jesus
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19) -
Uma proposta metodológica para o ensino aprendizagem envolvendo frações no 6° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)Elementary education is a starting point in the teaching-learning process. This school initiation must have practices and resources that stimulate the assimilation of knowledge in the classroom. Thus, this research arises ... -
Quatro Operações: os Porquês por Trás do Passo a Passo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018)Significantly presenting the four mathematical operations in primary education is not a trivial task for some teachers, especially in the initial grades where this responsibility is conditioned to the teacher teachers ... -
Perfil dos professores de física que atuam no ensino fundamental e médio em Almeirim – Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
Um estudo sobre o ensino de equação do 1º grau no 7º na Escola Rosália Nunes
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2018) -
A contribuição do PARFOR na formação docente: um relato de experiência na docência da matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
A percepção docente sobre o ensino de matemática no contexto da educação escolar indígena: um estudo no Município de Belterra-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)This research brings to the educational scene a discussion about the teaching conception about teaching mathematics in the context of Indigenous School Education, through a study developed in the municipality of Belterra ... -
O ensino das figuras geométricas espaciais na turma do 8° ano do ensino fundamental da Escola Municipal Santa Maria Gorete, Rio Arapiuns
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)In general, students have a deficiency in identifying spatial geometric figures. These difficulties are visible in the students' daily life, since they confuse the flat geometric figures with the spatial figures, since ... -
Álgebra booleana: histórico e aplicações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-12-05)This paper presents a brief history of Boolean algebra and how it can be applied for the automation of digital machines and systems. For this, it was shown with Socrates, Plato and Aristotle, the origin of the Law of ... -
Robótica educacional: desafios e possibilidades no ensino de matemática no Qui lombo de bom Jardim - Santarém/Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019)Currently, in the educational media, alternatives are sought that will promote the development of new activities related to the introduction of new pedagogical techniques that aim to contribute to the permanence and ... -
O processo de construção dos poliedros de Arquimedes: uma visão di nâmica a partir do GeoGebra
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-04-10)The central theme of this work is Archimedes' Polyhedrons. In it we seek to present the process of construction of these solids from the polyhedrons of Plato. For this, several constructions were realized from the software ... -
Uma visita ao disco de Poincaré: proposta de material para aperfeiçoamento de professores
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-04-11)This work proposes a support material for teaching non-Euclidean geometries, which can be used during initial teacher training or teacher improvement. We will do this by means of a model of the hyperbolic geometry known ... -
Análise psicométrica e pedagógica da prova da primeira fase da OBMEP respondida por um grupo de alunos do 6º e 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-11)The public school mathematics olympics (OBMEP)... -
Sistemas de numeração: registro de uma experiência em clubes de matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-12)This paper aims to present and systematize the records of the activity entitled Numbering Systems developed in the years 2015 to 2018 by PIBID fellows at the Laboratory of Mathematical Applications-Lapmat, at the Federal ... -
Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-17)This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the ... -
Uma proposta didática de matemática para o ingresso do ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-27)This research aims to present a didactic proposal based on the skills students should have when entering high school, teachers' perceptions and the BNCC Mathematics. For this was made a survey of references on; teaching, ... -
Rumo ao topo: a utilização de jogos como recurso didático de ensino de matemática e de física
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)The teaching of Mathematics and Physics are always seen as “Bicho Papão” by students. However, we can change this misconception about these areas of knowledge. Teaching through games is one of the areas that has grown ... -
Estudo exploratório sobre dificuldades de estudantes do curso de ciências biológicas da Universidade Federal do Oeste do Pará na compreensão do conceito de função
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)This work consists of a study conducted with students from the Universidade Federal do Oeste do Pará, whose objective was to map difficulties faced in understanding the concept of function. Records from two groups of ... -
Tecnologias para o ensino de matemática: computador e smartphone no processo de ensino-aprendizagem na escola José de Alencar em Santarém/Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2020) -
A inserção de jogos no ensino de frações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)Knowledge must be based on a solid and meaningful basis for the students' lives. And games appear in this scenario as fundamental instruments and facilitators of the teaching and learning process, characterized as an ...