Navegação ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por título
Itens para a visualização no momento 11-30 of 64
-
Ciência/física na educação infantil: uma proposta para ensinar dia e noite e estações do ano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The present work describes the application of activities that addressed the themes Day and Night and Seasons of the year in a class of child education and, from the difficulties encountered. Propose a didactic support ... -
Comunidade de aprendizagem: uma proposta para a aprendizagem de física
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-07)This article is a study ofspecific group of sciences students within a federal brazilian university, this group is constituted for university students and high school students and regardless of degrees, the article seeks ... -
O conhecimento sobre os números racionais nas turmas de 9º ano do ensino fundamental e de 3º ano do ensino médio da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professor Aluízio Lopes Martins. se estão equiparados de fato no que se pretende saber nas referidas séries sobre tais números.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This article seeks to show how knowledge, knowledge of fact about rational numbers in the 9th grade classes and in the 3rd grade classes of the State School of Elementary and Middle School Professor Aluízio Lopes Martins ... -
A contribuição do PARFOR na formação docente: um relato de experiência na docência da matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
Demonstrar é preciso?! O enigma dos cavalos desvendado pelo método de indução
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)The present research brings an experience report of a minicourse developed by scholarship students of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) from the Degree Course in Mathematics and Physics ... -
Dificuldades enfrentadas pelos futuros professores no curso de Licenciatura Integrada em Matemática e Física na UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This article reports a study on students of the Integrated Licentiate in Mathematics and Mathematics (LIMF) course at the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). N=30 students participated in the study who entered ... -
As dificuldades na aprendizagem da física no primeiro ano do ensino médio do Colégio Estadual Pretextato da Costa Alvarenga
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The objective of this study was to detect the difficulties of the students of the first year of high school regarding the learning of the contents of physics given by the State High School Pretextato of Costa Alvarenga ... -
Eclipse lunar: explicações científicas e míticas de indígenas da etnia Wai Wai
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)How did the Universe come about? What is the origin of the Moon? What explains the formation of eclipses? Questions like these have always been asked and in the most diverse civilizations, but the answers have not always ... -
O ensino da divisão matemática nas turmas de 6º ano no ensino fundamental: um relato de experiência em uma escola da zona rural no município de Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
O ensino da matemática através da resolução de problemas e do uso da arte no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The objective was to understand how the classroom practices involving problem solving in mathematics classes are developed through art in the 6th grade classes of elementary school, developed at the Municipal School of ... -
O ensino das figuras geométricas espaciais na turma do 8° ano do ensino fundamental da Escola Municipal Santa Maria Gorete, Rio Arapiuns
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)In general, students have a deficiency in identifying spatial geometric figures. These difficulties are visible in the students' daily life, since they confuse the flat geometric figures with the spatial figures, since ... -
O ensino de física no ensino fundamental ii: um olhar do professor frente as dificuldades em sala de aula
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The practice of teaching science presents great social responsibility, since the actions and conceptions of the teacher have a decisive impact on the life of the students. Thus, it is up to the teacher in his pedagogical ... -
Ensino de frações: uma sequência didática para o segundo e terceiro ciclo do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The teaching of fractions is one of the greatest difficulties faced by mathematics teachers in elementary education. And the fractions became something feared by the students. Some suggest the elimination of this theme ... -
Ensino de Trigonometria: uma proposta de atividades online na plataforma Geogebra
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-08-30)Trigonometry is a high school subject that students mostly present difficulties. Due to its importance to various fields, strategies have been sought to find approaches that could improve the teaching-learning process ... -
Estratégias para melhor rendimento no ensino de frações no 6º ano na zona rural
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19) -
Estudo exploratório sobre dificuldades de estudantes do curso de ciências biológicas da Universidade Federal do Oeste do Pará na compreensão do conceito de função
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)This work consists of a study conducted with students from the Universidade Federal do Oeste do Pará, whose objective was to map difficulties faced in understanding the concept of function. Records from two groups of ... -
Um estudo sobre o ensino de equação do 1º grau no 7º na Escola Rosália Nunes
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2018) -
Experimento de baixo custo no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
Física e música: produção, transmissão, percepção e comunicação
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-21)This work arises in the context of rethinking the teaching of Physics in a contextualized and interdisciplinary way for basic education. Thus, it is proposed a material that can be used for didactic purposes to approach ... -
Formação/prática de professores que ensinam estatística, probabilidade e combinatória: um estudo baseado em periódicos científicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-01-07)Esta obra tiene por objeto inventariar, sistematizar y describir la producción científica de conocimientos sobre el tema formación/práctica de los docentes que enseñan Estadística, Probabilidad y Combinatoria, publicados ...