Navegação ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por título
Itens para a visualização no momento 36-55 of 64
-
O jogo como instrumento didático no ensino de astronomia: uma proposta para alunos do 1º ano do ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021)This work described the proposal to apply a game for the teaching of Astronomy in a class of 1st year of high school in a public school located in the municipality of Santarém-PA. The research describes the conception ... -
O jogo da “roleta das equações algébricas”: um relato de experiência no pibid de matemática da ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)This paper aims to present a report of the experience of the Mathematics Club Subproject of the Mathematical Applications Laboratory (LAPMAT), linked to the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship (PIBID) ... -
Jogos matemáticos nas séries iniciais do ensino fundamental envolvendo as quatro operações nas turmas multisseriadas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-15)This work was developed within the theoretical line of ethnomathematics, because it brings a new vision of Mathematics and Mathematical Education of social and political anthropology, which are seen as human activities ... -
O lúdico como subsidio de aprendizagem no 6º ano da Escola Bom Jesus
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19) -
Mapa de Karnaugh: Entendendo um circuito elétrico básico
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-08)This research presents as a central theme the Karnaugh Map, which serves as a basic form to simplify the expressions of outputs of combinational circuits from the truth table, simplifying the expression, thus avoiding ... -
Modelagem matemática e os pressupostos orientadores da base nacional comum curricular e do documento curricular do Estado do Pará para o ensino de matemática no novo ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-12-17)This work aims to present the perspectives of formation of Mathematical Modeling articulated the perspectives of formation of Mathematics, in front of two official documents, namely: Brazil (2018a) and Pará (2021) which ... -
Modelagem matemática: o ensino de probabilidade por meio do ilusionismo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-08)Mathematics is notably one of the subjects with the highest level of rejection by students, and there are several factors that contribute to this problem. These factors range from lack of aptitude in the area, to ... -
Monografia de base: o Programa Residência Pedagógica e a Formação de Professores
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023-06-28)This study aimed to conduct a bibliographic survey of the research being written in the educational field about the Pedagogical Residency Program (PRP). The PRP is one of the initiatives developed by the National Teacher ... -
A percepção docente sobre o ensino de matemática no contexto da educação escolar indígena: um estudo no Município de Belterra-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)This research brings to the educational scene a discussion about the teaching conception about teaching mathematics in the context of Indigenous School Education, through a study developed in the municipality of Belterra ... -
Perfil dos professores de física que atuam no ensino fundamental e médio em Almeirim – Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
Poliedros de kepler-Poinsot: explorando poliedros regulares não convexos com o geogebra
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-01)This work deals with regular non-convex polyhedra, known as Kepler-Poinsot polyhedra. Its general objective is to use dynamic geometry resources to expand the understanding about the following questions: why are ... -
O processo de construção dos poliedros de Arquimedes: uma visão di nâmica a partir do GeoGebra
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-04-10)The central theme of this work is Archimedes' Polyhedrons. In it we seek to present the process of construction of these solids from the polyhedrons of Plato. For this, several constructions were realized from the software ... -
PROFMAT/Ufopa: uma análise do Estado da Arte das dissertações de 2013 à 2023
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023-08-31)The objective of the present work is to inventory, describe and analyze the Dissertations defended in the Professional Master's Degree in Mathematics in National Network (PROFMAT) of the Federal University of West Pará ... -
Uma proposta didática de matemática para o ingresso do ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-27)This research aims to present a didactic proposal based on the skills students should have when entering high school, teachers' perceptions and the BNCC Mathematics. For this was made a survey of references on; teaching, ... -
Uma proposta metodológica para o ensino aprendizagem envolvendo frações no 6° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)Elementary education is a starting point in the teaching-learning process. This school initiation must have practices and resources that stimulate the assimilation of knowledge in the classroom. Thus, this research arises ... -
Quatro Operações: os Porquês por Trás do Passo a Passo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018)Significantly presenting the four mathematical operations in primary education is not a trivial task for some teachers, especially in the initial grades where this responsibility is conditioned to the teacher teachers ... -
Recreação e ensinamento matemático através de jogos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The purpose of this study was to understand the functionality of the mathematical games worked in the 6th year, analyzing the construction of knowledge, where playfulness is part, in a pleasurable way in the teaching ... -
Reflexão acerca do uso da maquete como uma estratégia didática para o ensino de física
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)The contemporary challenge is to seek alternative educational practices to mitigate the impacts of students' learning deficits, especially in the discipline of Physics. Therefore, there is a need to analyze current ... -
Revisão bibliográfica sobre histórias em quadrinhos na educação matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-10-26)When analyzing the potential of Comics in Mathematics teaching and learning, the idea of developing this research arose, to make a survey of productions developed in this area. In this sense, this work seeks to map, ... -
Robótica educacional: desafios e possibilidades no ensino de matemática no Qui lombo de bom Jardim - Santarém/Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019)Currently, in the educational media, alternatives are sought that will promote the development of new activities related to the introduction of new pedagogical techniques that aim to contribute to the permanence and ...