Itens para a visualização no momento 39-58 of 64

    • O lúdico como subsidio de aprendizagem no 6º ano da Escola Bom Jesus 

      GOMES, Adalberto Tavares; ARAUJO, Luis Ozias Sousa de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)
    • Mapa de Karnaugh: Entendendo um circuito elétrico básico 

      FIGUEIRA, Walam Vinhote Tapajos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-08)
      This research presents as a central theme the Karnaugh Map, which serves as a basic form to simplify the expressions of outputs of combinational circuits from the truth table, simplifying the expression, thus avoiding ...
    • Modelagem matemática e os pressupostos orientadores da base nacional comum curricular e do documento curricular do Estado do Pará para o ensino de matemática no novo ensino médio 

      http://lattes.cnpq.br/7409489609554699; SAMPAIO, Suzana da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-12-17)
      This work aims to present the perspectives of formation of Mathematical Modeling articulated the perspectives of formation of Mathematics, in front of two official documents, namely: Brazil (2018a) and Pará (2021) which ...
    • Modelagem matemática: o ensino de probabilidade por meio do ilusionismo 

      http://lattes.cnpq.br/9657222519371852; MENEZES, Adriano Araquem Baia (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-08)
      Mathematics is notably one of the subjects with the highest level of rejection by students, and there are several factors that contribute to this problem. These factors range from lack of aptitude in the area, to ...
    • Monografia de base: o Programa Residência Pedagógica e a Formação de Professores 

      http://lattes.cnpq.br/3797295225793015; MOTA, Ítalo Rayân Batista (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023-06-28)
      This study aimed to conduct a bibliographic survey of the research being written in the educational field about the Pedagogical Residency Program (PRP). The PRP is one of the initiatives developed by the National Teacher ...
    • A percepção docente sobre o ensino de matemática no contexto da educação escolar indígena: um estudo no Município de Belterra-Pa 

      SANTOS, Maria Marliene Costa dos; SILVA, Rui da Cunha Barbosa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)
      This research brings to the educational scene a discussion about the teaching conception about teaching mathematics in the context of Indigenous School Education, through a study developed in the municipality of Belterra ...
    • Perfil dos professores de física que atuam no ensino fundamental e médio em Almeirim – Pará 

      http://lattes.cnpq.br/7540584720906009; DEZINCOURT, Marcelo Erick Batista (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018)
    • Poliedros de kepler-Poinsot: explorando poliedros regulares não convexos com o geogebra 

      http://lattes.cnpq.br/5466673923692736; ARAGÃO, Fabrícia Pinho (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-01)
      This work deals with regular non-convex polyhedra, known as Kepler-Poinsot polyhedra. Its general objective is to use dynamic geometry resources to expand the understanding about the following questions: why are ...
    • O processo de construção dos poliedros de Arquimedes: uma visão di nâmica a partir do GeoGebra 

      http://lattes.cnpq.br/3184738498450190; FERREIRA, Antonio Cerino Dias (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-04-10)
      The central theme of this work is Archimedes' Polyhedrons. In it we seek to present the process of construction of these solids from the polyhedrons of Plato. For this, several constructions were realized from the software ...
    • PROFMAT/Ufopa: uma análise do Estado da Arte das dissertações de 2013 à 2023 

      http://lattes.cnpq.br/3818631881637256; ALMADA, Natalie Barbosa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023-08-31)
      The objective of the present work is to inventory, describe and analyze the Dissertations defended in the Professional Master's Degree in Mathematics in National Network (PROFMAT) of the Federal University of West Pará ...
    • Uma proposta didática de matemática para o ingresso do ensino médio 

      http://lattes.cnpq.br/3667128452696371; SUNBULAT, José Francisco de Oliveira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-27)
      This research aims to present a didactic proposal based on the skills students should have when entering high school, teachers' perceptions and the BNCC Mathematics. For this was made a survey of references on; teaching, ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino aprendizagem envolvendo frações no 6° ano do ensino fundamental 

      COSTA, Odilson dos Santos; SILVA, Vailson Paixão da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)
      Elementary education is a starting point in the teaching-learning process. This school initiation must have practices and resources that stimulate the assimilation of knowledge in the classroom. Thus, this research arises ...
    • Quatro Operações: os Porquês por Trás do Passo a Passo 

      http://lattes.cnpq.br/0032582049201260; OLIVETTO, Marcos Paulo Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018)
      Significantly presenting the four mathematical operations in primary education is not a trivial task for some teachers, especially in the initial grades where this responsibility is conditioned to the teacher teachers ...
    • Recreação e ensinamento matemático através de jogos 

      SILVA, Renilson Lopes da; SANTOS, Risonilson Miguel Castro dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)
      The purpose of this study was to understand the functionality of the mathematical games worked in the 6th year, analyzing the construction of knowledge, where playfulness is part, in a pleasurable way in the teaching ...
    • Reflexão acerca do uso da maquete como uma estratégia didática para o ensino de física 

      http://lattes.cnpq.br/1722953469624763; CATIVO, Daniele Mousinho (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)
      The contemporary challenge is to seek alternative educational practices to mitigate the impacts of students' learning deficits, especially in the discipline of Physics. Therefore, there is a need to analyze current ...
    • Revisão bibliográfica sobre histórias em quadrinhos na educação matemática 

      FERREIRA, Jaqueline da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-10-26)
      When analyzing the potential of Comics in Mathematics teaching and learning, the idea of developing this research arose, to make a survey of productions developed in this area. In this sense, this work seeks to map, ...
    • Robótica educacional: desafios e possibilidades no ensino de matemática no Qui lombo de bom Jardim - Santarém/Pará 

      http://lattes.cnpq.br/6597032805120365; MEIRELES, Juliane Conceição de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019)
      Currently, in the educational media, alternatives are sought that will promote the development of new activities related to the introduction of new pedagogical techniques that aim to contribute to the permanence and ...
    • Rumo ao topo: a utilização de jogos como recurso didático de ensino de matemática e de física 

      http://lattes.cnpq.br/8663333415298045; SOUSA, Gabriel Rocha (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)
      The teaching of Mathematics and Physics are always seen as “Bicho Papão” by students. However, we can change this misconception about these areas of knowledge. Teaching through games is one of the areas that has grown ...
    • Uma Simplificação do Problema de Apolônio em Construções Dinâmicas 

      LAGES, Brenno da Rocha (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-02)
      In this work, solutions to problems involving tangency are presented, more specifically, the cases involving only points and lines in the Apollonius problem, built from the GeoGebra dynamic geometry environment, that is, ...
    • Sistemas de numeração: registro de uma experiência em clubes de matemática 

      LEÃO, Alzenira da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-12)
      This paper aims to present and systematize the records of the activity entitled Numbering Systems developed in the years 2015 to 2018 by PIBID fellows at the Laboratory of Mathematical Applications-Lapmat, at the Federal ...