Navegação Dissertações em Letras em Rede Nacional (Mestrado Profissional) por título
Itens para a visualização no momento 35-46 of 46
-
Narrativas amazônicas: uma proposta de ensino com a literatura Brasileira de expressão amazônica
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)In view of the importance of the literature in Portuguese language classes, this dissertation aimed to present and develop a teaching proposal consist of a sequence of intervention activities that assist in the formation ... -
Narrativas orais da Amazônia: histórias contadas, histórias criadas em turma de 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalInstituto de Ciências da EducaçãoBrasil, 2021-12-23)This dissertation presents an intervention proposition called Stories Told, Stories Made, which exercises the reading and writing of the Oral Narratives of the Amazon (ONAs) in a 7th grade elementary school class. It’s ... -
Narrativas orais populares: uma proposta metodológica para a inserção da oralidade no ensino de língua portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-04-29)This work aims to suggest a teaching strategy for the oral modality, with the use of oral narratives, to promote Portuguese language teaching that favors the development of linguisticdiscursive skills of students in the ... -
Para além do espaço de leitura: criação e reflexão das possibilidades de ler literatura em uma escola rural do município de Monte Alegre
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)The present research "Beyond the space of reading: creation and reflection of the possibilities of reading literature in a rural school of the municipality of Monte Alegre" aims at the investigation of possible cultural ... -
Poemas amazônicos em sala de aula: um incentivo à valorização da cultura, leitura e produção de textos no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-14)The present work has as main title Amazon Poems in the classroom: an incentive to the valorization of the culture, reading and production of texts in the elementary school, and brings as title of the Amazon intervention ... -
Práticas de produção textual: análise dos fatores de textualidade evidenciados nas produções textuais de alunos do 3º ano do ensino médio de uma escola pública de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-29)The objective of this work was to study the standards of textuality in textual productions of the 3rd year high school students in the State School Nossa Senhora Aparecida. The path taken by the author to the approach of ... -
Projeto com Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta para o ensino de língua portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)The need to train subjects who make use of the Portuguese language in a reflexive, creative, critical and conscious way, be it in the oral modality or in the writing is not only fundamental. It is, above all, urgent. We ... -
O protagonismo da biblioteca escolar: ratificando (ou não) a importância do espaço para a promoção da cultura letrada
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-30)School environment has got a space that is supposed to be of privilege to the formation of readers. Unfortunately, it is not what can be seen every day in Brazilian education institutes. Either there is space, but there ... -
Que bicho é esse? A oralidade na BNCC
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-05-15)This research seeks to answer the following question: how is orality understood in the National Common Curricular Base - BNCC and what are the implications of this conception for the organization of the current teaching ... -
O que são memórias literárias e como elas se realizam na proposta da olimpíada de língua portuguesa?
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)The study, which is part of the Group of Research and Intervention in Reading, Writing and Literature at the School - Lelit, Federal University of Western Pará - Ufopa, develops within the scope of the debate on the teaching ... -
A sequencia didática como recurso metodológico no ensino de língua materna a partir das proposições da Olimpíada de Língua Portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)This work is linked to the Research Group and Intervention in Reading, Writing and Literature at the school - LELIT and the Professional Master Program in Literature - PROFLE-TRAS. It aims to analyze, from the Didactic ... -
A variação linguística na escrita escolar: o uso do objeto direto anafórico em textos com diferentes graus de monitoração
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-02-02)In this work we investigate the use of the 3rd person anaphoric direct object as a variable phenomenon in school writing and we present a didactic proposal to work the subject pronoun, clitic pronoun, null object and ...