Navegação Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por título
Itens para a visualização no momento 10-29 of 159
-
Bibliotecas Escolares: uma cartografia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-06)Based on the prevalent conceptions of library and school education, which indicate that the integration of these spaces within the institutions and their inclusion in the educational process collaborate for the teaching-learning ... -
A brincadeira de faz-de-conta de papéis sociais e a constituição da personalidade das crianças na pré-escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-05)This paper aims to comprehend in which way social roles make - believe activities contribute to children's personality development. For that, specifically, there was an attempt to characterize the cultural context (school ... -
CLUBES DE LEITURA: UM ESTUDO DAS POTENCIALIDADES FORMATIVAS DO CLUBE DE LEITURA LIV/UFOPA NA CIDADE DE SANTARÉM- PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-08-28)Reading clubs have been seen as important ways of promoting reading in several countries around the world. Its modes of realization reveal several ways of seeing and thinking about reading in the social environment, among ... -
Cognições de educadores/cuidadores de instituição de acolhimento sobre atividades lúdicas e habilidades sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)The research entitled "Cognitions of Educators / Caregivers of Host Institution on Play Activities and Social Skills" has as a locus the Reception Center in Santarém. Its objective was to investigate the cognitions of the ... -
Cognições e Repertório de Habilidades Sociais dos professores: caracterização e relações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
A CONCEPÇÃO DE GRAMÁTICA E DE ENSINO DE GRAMÁTICA QUE EMERGE DA OBRA “A GRAMÁTICA DO PORTUGUÊS REVELADA EM TEXTOS” NEVES (2018)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-03-25)Linguistics, when constituted as a science, in the beginning of the 20th century, does not have its research focus turned to teaching. Despite this, at the end of the same century, a movement of grammar production began, ... -
Conhecimento de Docentes sobre Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Ensino Superior de Enfermagem em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)Information and Communication Technologies (ICTs) stand out as important characteristics of contemporary society and foster transformations that are currently the target of diferente fields of research. Thus, the general ... -
Coordenação pedagógica: contradições e possibilidades para a construção da gestão democrática na escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2015-12-01)The current paper aims to analyze the conceptions that orient the pedagogic coordinators’ practices from the public schools of Santarém in front of the effectuation regarding the democratic management, in order to ... -
Coração de estudante, há que se cuidar da vida, há que se cuidar do mundo: o corpo, a corporeidade, alunos de ensino médio, educação física escolar - tamu junto!
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-27)The final stage of Basic Education, High School, is considered the moment in which the student can reflect about his/her identity, the relevance of the school, all his/her experiences in this educational environment, ... -
Corpo, corporeidade e práticas pedagógicas da educação física em escolas de ensino fundamental II na Região do Planalto em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Corporeality is an existential condition of human beings and leads us to discuss the relevance of its approach in pedagogical practice. This research sought to understand the relationship between the conceptions of body ... -
Corporeidade e Educação do Campo: os sentidos atribuídos ao corpo na prática docente nos territórios rurais de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-20)This research investigated the meanings teachers attribute to the body in the teaching practice, through the Corporeity bias, in dialogue with the Rural Education in the rural territories of Santarém-PA. In the study, it ... -
Crenças e práticas de professores acerca do uso das tecnologias na educação inclusiva de escolas da rede municipal de Ensino Fundamental de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2015-10-01)The school is an environment of interaction and learning process that is always changing. Currently, social phenomena, such as the use of new technologies in education and the inclusion of disabled students in common ... -
Crenças e práticas docentes quanto à promoção e prevenção em saúde na educação infantil, em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-06-27)Health promotion and prevention within the school is part of a comprehensive and multidisciplinary vision of the human being, considering people in their family, community, social and environmental context, still being ... -
O desenvolvimento profissional docente em uma comunidade acadêmica colaborativa: uma análise do Grupo de Estudo e Pesquisa FORMAZON/UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-10-30)This research has as general objective of analyzing the contributions of a collaborative community –FORMAZON - formed by school teachers, University Professors and future teachers from different areas, on the professional ... -
Diálogos entre alfabetização econômica e habilidades sociais educativas: um estudo das crenças e práticas docentes no contexto da educação infantil
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2020) -
Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil (2009): repercussões nas produções acadêmico-científicas brasileiras que abordam o brincar nas creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-06-28)This work aimed to analyze the repercussions of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education − DCNEI (2009) in Brazilian academic-scientific productions that address the theme of playing in day care ... -
O docente masculino de educação infantil na Amazônia: como se percebe e é percebido no espaço escolar de Oriximiná/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-29)The present dissertation had as objective to analyze how the masculine teacher of Infantile Education is perceived and is perceived in the school space in the context of the Amazon paraense. Specific objectives are to ... -
Docência no Ensino Superior: uma investigação sobre o uso de tecnologias em dois cursos de graduação de uma instituição no município de Itaituba/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-10-18)It is known that the use of technologies in the classroom is a reality, whether brought by students, teachers or the institution itself. There is no way to dissociate the teaching-learning process and the technologies in ... -
Educação de tempo integral em Santarém: ações da secretaria municipal de educação no período de 2008 a 2014
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-02-12)For the full formation of the person an extensive knowledge is necessary, skills and values that go beyond cognitive learning that generally the school provides. This set can be called integral education. The objective ... -
Educação do campo: desafios e perspectivas na formação continuada de professores das escolas de várzea no município de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-27)The study investigates the continuing education and training of teachers who work in floodplain schools in the municipality of Santarém-Pará, since the implementation of the Municipal Education Plan (2015 to 2025), with ...