Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1308
Title: Investigação de concepções de discentes da Universidade Federal do Oeste do Pará acerca da Natureza da Ciência
metadata.dc.creator: SANTOS, Veronica Silva dos
Keywords: História da ciência;Natureza da ciência;Concepções;Multidisciplinaridade
Issue Date: 11-Feb-2022
Publisher: Universidade Federal do Oeste do Pará
Citation: SANTOS, Verônica Silva dos. Investigação de concepções de discentes da Universidade Federal do Oeste do Pará acerca da Natureza da Ciência. Orientador: Fábio Rogério Rodrigues dos Santos. 2022. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura Integrada em Biologia e Química) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1308
Abstract: Historically, throughout the 20th century, discussions about how we understand the construction of scientific knowledge have been addressed to this day. That said, several authors defend the insertion of the History of Science in education, because these discussions can expand the general culture of the student, attributing intrinsic value to understanding certain historical events. The History of Science, when admitted in a contextualized way, allows the student to have a more critical reflection on science as a dynamic product of scientific knowledge. In this sense, the introduction of aspects of the Nature of Science (NdC) in the training of students and teachers becomes essential. This work investigated, through a tool adapted from the VNOS-C questionnaire (Views on Nature of Science, Form C), the arguments of 69 students from the academic community, enrolled in the academic year 2020.1 , being these freshmen, intermediates and seniors of their respective undergraduate courses, and from the data obtained, it was possible to observe that there is a diversity of conceptions about the NdC and its definitions, many of these definitions presented inadequate conceptions being, therefore, necessary discussions about this theme.
metadata.dc.description.resumo: Historicamente, ao longo do século XX, as discussões sobre como compreendemos a construção do conhecimento científico tem sido abordado até os dias de hoje. Dito isto, diversos autores defendem a inserção da História da Ciência na educação, pois, estas discussões podem ampliar a cultura geral do aluno atribuindo valor intrínseco ao compreender certos acontecimentos históricos. A História da Ciência quando admitida de forma contextualizada, permite que o aluno tenha uma reflexão mais crítica sobre a ciência como um produto dinâmico do conhecimento científico. Nesse sentido, a introdução de aspectos da Natureza da Ciência (NdC) nas formações dos alunos e professores, torna-se imprescindível. Este trabalho investigou através de uma ferramenta adaptada do questionário VNOS-C (do inglês Views on Nature of Science, Form C) as argumentações de 69 discentes da comunidade acadêmica, matriculados no ano letivo 2020.1, sendo estes ingressantes, intermediários e concluintes dos seus respectivos cursos de graduação, e a partir dos dados obtidos, foi possível observar que há uma diversidade de concepções acerca da NdC e suas definições, muitas dessas definições apresentaram concepções inadequadas sendo, portanto, necessário discussões acerca desta temática.
URI: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1308
Appears in Collections:ICED - TCC - Licenciatura Integrada - Biologia e Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_InvestigaçaoConcepçoesDiscentes.pdf598,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.