Now showing items 690-709 of 1284

    • Gênero e raça: um estudo sobre a autoeficácia em física de alunos universitários 

      http://lattes.cnpq.br/2470607735819540; RAMOS, Iasmin Ribeiro (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-05-24)
      Self-efficacy beliefs have recently been investigated in studies of physics teaching, and are relevant for studying the self-evaluation of individuals on perceived performance in specific tasks. We conducted an exploratory ...
    • Gênero Frustulia Rabenhorst, 1853 (Bacillariophyceae) em igarapés da Região da Calha Norte (Pará - Brasil): taxonomia 

      http://lattes.cnpq.br/8744931468176156; SANTOS, Kesiane Magno (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências e Tecnologia das Águas, 2023-06-07)
      The Amazon hydrographic basin constitutes the largest hydrographic network on the planet. It is composed of several types of water bodies from large rivers, lakes and numerous small streams. Studies in the aquatic environments ...
    • Gênero Gomphonema Ehrenberg, 1832 (Bacillariophyceae) em igarapés e rios da Região Calha Norte (Pará, brasil): taxonomia 

      http://lattes.cnpq.br/8420783950699598; BASILIO, Ivone Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências e Tecnologia das Águas, 2023-06-07)
      Diatoms constitute a group of algae, unicellular and multicellular, inhabit marine and continental environments, whether in fresh or brackish water and in humid terrestrial environments. The most notable groups of continental ...
    • O gênero reportagem na sala de aula: uma proposta de ensino para desenvolver a leitura, a escrita e a oralidade 

      http://lattes.cnpq.br/2988683484839828; SILVA, Udirlei Andrade da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-06-19)
      Considered a fundamental activity in the student's intellectual development, reading in the classroom has been object of study whose purpose is to show that this practice can contribute to the formation of a critical and ...
    • Gêneros e Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta na concepção dialógica de linguagem para o ensino fundamental II 

      http://lattes.cnpq.br/0564329735793616; ARAÚJO, Adalzinda Pinto (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-09)
      This research arose from a concern of mine as a research teacher in the teaching environment – the difficulties presented by students to expressing themselves in a reasoned way, through the public written and/or oral ...
    • Gêneros textuais e ensino: didatização e gêneros do argumentar a partir das ADI – Atividades Didáticas Integradas 

      http://lattes.cnpq.br/5254839656934285; NERES, Robson David de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This work, in addition to bringing reflections on the teaching of the English language in school, brings studies about the textual texts and their teaching from the Integrated Didactic Activities - ADIs. Assuming a language ...
    • Governo Karodaybi: o movimento Ipereğ Ayũ e a resistência Munduruku 

      http://lattes.cnpq.br/5314481373941063; LOURES, Rosamaria Santana Paes (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Recursos Naturais da AmazôniaUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2017-04-04)
      This research discusses the emergence and trajectory of the Munduruku Ipereğ Ayũ Movement (MMIA), which, by employing different tactics, has engendered resistance vis-à-vis the Brazilian state’s development model. This ...
    • A gramática pedagógica do Português Brasileiro (BAGNO, 2012) e o ensino de gramática. 

      GOMES, Marlison Soares (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-25)
      The teaching of LP (Portuguese language) and, as the consequence of this, grammar teaching needs updating. With the advent of linguistic science in Brazil, numerous researchers dedicated themselves to the study of the facts ...
    • Guia de peixes comercializados em Monte Alegre 

      Veneza, Ivana Barbosa; Freitas, Elciane Araújo de; Ferreira, Charles Samuel Moraes; Bentes, Danylo Mendes Caetano; Silva, Jamilly Varela da (AtenaBrasilOthers, 2023)
    • Guia para a elaboração e apresentação da produção acadêmica da Ufopa 

      Santos, Creuza Andrea Trindade dos; Chaves, Mayco Ferreira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUfopa, 2019)
    • Guia prático de parceria em PD&I para os NITs do Estado do Pará 

      http://lattes.cnpq.br/7399081371378318; RAIOL, Adriana Pimentel (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2023)
      The innovation process is directly linked to learning and knowledge methods. And by linking itself in the process of interaction between the productive sector and the academic environment, it is capable of generating, ...
    • As habilidades sociais na prática docente do professor de escolinhas comerciais de futebol 

      PEREIRA, Paulo Roberto Ricarte (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-05-02)
      For teaching practice becomes effectively an educational development action it must be focused on the formation of the subject as a whole. Through this practice, in the case of this study, in the environment of commercial ...
    • Habilidades sociais: o que pensam os professores de alunos com deficiência no ensino regular 

      http://lattes.cnpq.br/3482870867075821; BARILLAS, Maria Daniela Guzman (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-08-26)
      This research, entitled “Social Skills: What do teachers of students with disabilities think in regular education”, was developed in a Municipal Elementary School in the municipality of Santarém-PA, seven teachers who ...
    • Hemoparasitas de interesse em saúde pública e identificação de parasitas intestinais em rattus sp. no município de Santarém, Pará 

      http://lattes.cnpq.br/7289438908729022; https://orcid.org/0000-0002-4570-9924; ARAÚJO, Lennon Júnior Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Ambiente e Qualidade de VidaUFOPACentro de Formação Interdisciplinar – CFI, 2023-02-15)
      This work is divided into three chapters written in the format of scientific articles. The first consists of a scientometric study, with the objective of profiling the articles published on zoonoses transmitted by rats ...
    • Hemoparasitos de anfíbios anuros da Amazônia 

      COELHO, Tássio Alves (Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em BiodiversidadeUFOPAINSTITUTO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA DAS ÁGUAS, 2020)
      This study aimed to describe the first record of Trypanosoma sp. in Rhinella major as a new host and to analyze the relationship between hemoparasites and hematological and biochemical parameters of anuran amphibians ...
    • Hemoparasitos de anfíbios anuros da Amazônia Oriental 

      http://lattes.cnpq.br/0774797412926766; https://orcid.org/0000-0002-0264-4526; COÊLHO, Tássio Alves (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAInstituto de Ciências e Tecnologia das Águas, 2020-03-31)
      This study aimed to describe the first record of Trypanosoma sp. in Rhinella major as a new host and to analyze the relationship between hemoparasites and hematological and biochemical parameters of anuran amphibians ...
    • A heterogeneidade ambiental das savanas amazônicas determina a distribuição local de lagartos cnemidophorus cryptus (SQUAMATA: TEIIDAE) 

      VASCONCELOS NETO, Lourival Baia de (Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em BiodiversidadeUFOPAINSTITUTO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA DAS ÁGUAS, 2020)
      The spatial distribution of organisms may be directly and indirectly affected by multiple environmental gradients. Environmental heterogeneity often causes variation in local habitat quality and levels of competition, which ...
    • A heterogeneidade de macrófitas aquáticas como preditor da estrutura espacial das assembleias de sapos em um Lago Amazônico 

      GANANÇA, Pedro Henrique Salomão (Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em BiodiversidadeUFOPAINSTITUTO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA DAS ÁGUAS, 2020)
      Investigating the effects of environmental gradients on assemblage spatial structure is relevant to understand mechanisms and processes affecting biodiversity. Environmental gradients may act as ecological filters limiting ...
    • A heterogeneidade de macrófitas aquáticas como preditor da estrutura espacial das assembléias de sapos em um lago amazônico 

      http://lattes.cnpq.br/5874955359318653; https://orcid.org/0000-0001-6048-4412; GANANÇA, Pedro Henrique Salomão (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAInstituto de Ciências e Tecnologia das Águas, 2020-02-03)
      Investigating the effects of environmental gradients on assemblage spatial structure is relevant to understand mechanisms and processes affecting biodiversity. Environmental gradients may act as ecological filters limiting ...
    • Hipertexto: o link como recurso didático nas estratégias de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/3322781588861459; MORAIS JÚNIOR, Luiz Carlos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      This dissertation, requested by Profletras (Professional Master's Program in Literature), is inserted in the research line Reading, Writing and Teaching of Portuguese Language, from a socio-interactionist perspective, ...