Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD): Recent submissions
Now showing items 141-160 of 810
-
Crenças e práticas de professores acerca do uso das tecnologias na educação inclusiva de escolas da rede municipal de Ensino Fundamental de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2015-10-01)The school is an environment of interaction and learning process that is always changing. Currently, social phenomena, such as the use of new technologies in education and the inclusion of disabled students in common ... -
Encontros raízes negras: identidade e representação quilombola na Comunidadedo Pacoval - Alenquer
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em Ciências da SociedadeUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-08-26)The present study deals with the growing strength of the black movement in the Lower Amazon, through the Encontros Raízes Negras, having as a time lapse the period from its first to the last edition, which took place in ... -
As vozes das crianças às margens do rio Tapará: ser criança na comunidade Tapará Grande – Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016)In Brazil, studies that conceive of childhood as a social phenomenon is relatively new. Such searches have been busy investigating children's groups living in situations of risk or Indian children. Other works have sought ... -
Política pública de educação bilíngue (libras/português) em Santarém - Pará: o que sinalizam os surdos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em Ciências da SociedadeUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-09-13)The theme of this research is the Public Policy of Bilingual Education (LIBRAS/Portuguese), with focus to the city of Santarém-Pará. Deaf students have the right to learn the content of all subjects in schools, however, ... -
A variação linguística na educação contemporânea: concepções e práticas pedagógicas.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)The objective of this research in education and language is to understand what Brazilian Linguistics says is to treat linguistic variation in the teaching of Portuguese Language. From the second half of the twentieth century ... -
A Gestão do ensino na residência multiprofissional em saúde no HRBA/Santarém: contribuições para a consolidação da cultura de hospital ensino na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-02)This study deals with Health Education in the Unified Health System (SUS) and aims to analyze how the teaching management was developed in the Multiprofessional Health Residency Program in Comprehensive Care in Orthopedics ... -
Análise ambiental do ICMS verde nas políticas públicas para preserva - ção da Amazônia: estudo de caso em municípios do Baixo Amazonas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em Ciências da SociedadeUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2021-12-20)The present work proposes to answer the research problem related to the environmental public policy of Green value added tax in the state of Pará, implemented by State Law nº. 7,638/2012, previously regulated by State ... -
Educação e organização política dos moradores da Ilha de São Miguel - Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-03-13)In the present study, its presented the results of the effort to produce knowledge in the educational field, considering the Amazonian diversity and the singularities of the floodplain region, the locus of the research, ... -
Gestão escolar na perspectiva democrática: estudo a partir dos Projetos de Intervenção desenvolvidos em escolas públicas da Região Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-07)This dissertation addresses the school management from study developed with the graduates of the course of specialization in school management/2013/UFOPA Class, which is based on democratic management perspective, and ... -
Gestão de patrimônio em instituições de ensino/pesquisa baseado em tecnologia RFID: um estudo de caso UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2021-06-22)The study had an applied nature, for this, the research process was conducted according to a methodologically well-defined sequence of steps, according to systematic mapping. To validate the case study, the Wood Technology ... -
Utilização da robótica educacional livre por meio da aprendizagem por projetos: um estudo no curso técnico em informática do IFPA/Campus Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-24)With the publication of Decree 5.154/04, became possible to offer technical courses in the modality of integrated secondary education to professional education. It emerges as an alternative to overcome the dichotomy of ... -
Manual dos procedimentos para contratação de fundação de apoio - Fundação de Integração Amazônica - FIAM
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2021-07-06)The establishment of Research Support Foundations (FAP) in Federal Higher Education Institutions (IFES) occurred in the vast majority in the 1970s as an action by the academic community to overcome the absence of instruments ... -
Educação integral de tempo integral: a concepção dos sujeitos participantes do Programa Mais Educação no município de Oriximiná – Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-12)This dissertation is the result of research which has the central theme of Integral Education. For rooting of the public policy of Integral Education in Brazil, to the More Education Program (SME), established by the ... -
Tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores: representações sociais e práticas de utilização entre docentes e discentes do ICED-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-25)The general objective of this study was to analyze the social representations about Information and Communication Technologies (ICT) and your influence on the use of these resources in the process of teaching and learning, ... -
Formação de educadores para as escolas do campo em Santarém – Pará: da construção à partilha de saberes.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The true Field Education is the one capable of overcoming the School Walls. This education must be able to allow us to problematize how the field educators live and work, how they are thought and carried out the public ... -
Panorama Brasileiro da legislação aplicada às cidades inteligentes e sustentáveis
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-08-08)Smart and Sustainable Cities are municipalities that offer their inhabitants a better quality of life due to technological, political and infrastructural arrangements, symbolizing a current strategy for urban sustainability ... -
Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-06-03)This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal ... -
A lei nº 10.639/2003: à luz das práticas pedagógicas em escolas quilombolas no alto rio Trombetas- Oriximiná/Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This study aims to analyze how the pedagogical practices of teachers of quilombola schools can contribute to the process of applicability of Law nº 10.639 / 2003 in these educational spaces, assuming the following hypothesis: ... -
Um modelo de negócio multilateral para a comercializaçâo de passagens aquaviários no Oeste do Pará através de E-COMMERCE uma plataforma de
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-06-01)This paper aims to present a multi-sided business model for the purchase and sale of waterway tickets in the western region of Pará through an e-commerce platform. To this end, a survey was carried out on the current ... -
Mapeamento de tecnologias direcionadas à prevenção de lesão por pressão alinhadas às diretrizes internacionais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-10-05)The pressure injury relates to damage that occurs to the skin and/or underlying tissue as a result of pressure exerted by bone lumps or other objects on the tissue, and represents a problem of global magnitude. The damage ...