Itens para a visualização no momento 161-180 of 810

    • Manuais de propriedade intelectual e de boas práticas de proteção das criações da Ufopa 

      SOUSA, Jordanno Sarmento de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-11-01)
      This work had as its main objective the elaboration and availability of the Manuals of Intellectual Property and of Good Practices of Protection of Creations of Ufopa, which will be able to serve as instruments of easier ...
    • Política de sigilo e confidencialidade da Universidade Federal do Oeste do Pará 

      LIMA, Jackson Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-11-23)
      Scientific and Technological and Innovation Institutions, with the help of Technology Transfer Offices, have the challenge of implementing their Innovation Policies in the academic environment, as well as approving ...
    • Sciensh: Sistema de Apoio à Gestão da Pesquisa e Inovação baseado em cientometria 

      http://lattes.cnpq.br/7358285891130712; NHOATTO, Fabiano Paulo (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-03-03)
      Considering that Universities are based on teaching, research, and extension pillars, it is imperative to use methods to assess their technical-scientifi production. Through scientometrics, the technical-scientifi ...
    • Capacitação profissional em propriedade intelectual para acadêmicos e empreendedores: da invenção ao mercado 

      http://lattes.cnpq.br/6524241701895596; https://orcid.org/0000-0003-3362-4787; SOUZA, Emerson Fernandes de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2021-08-19)
      The scope of this work was premised on a diagnosis through the Case Study that resulted in a media program on professional training, for Academics and Entrepreneurs, with a focus on Intellectual Property and Technology ...
    • Empreendedorismo de impacto social: o design thinking e a valorização do conhecimento tradicional 

      http://lattes.cnpq.br/0160448418892656; TAPAJÓS, Bárbara Fonseca Pinheiro Leão (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a InovaçãoUFOPAInstituto de Engenharia e Geociências, 2022-05-30)
      The dialogical relationship between design and traditional communities, based on collaboration, aims to preserve and value traditions, a relationship that strengthens local innovative processes, strengthening social and ...
    • Respostas das assembleias de Besouros Escarabeínos às mudanças ambientais e presença de silvicultura na Amazônia Oriental 

      http://lattes.cnpq.br/6265357882700847; COSTA, Maria Katiane Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiodiversidadeUFOPAInstituto de Ciências e Tecnologias das Águas, 2022-01-27)
      Environmental variables are important for structuring dung-beetle assemblages in mature native forests the Neotropics at the local scale. However, their relative importance in the context of land-use changes with crops ...
    • Narrativas orais populares: uma proposta metodológica para a inserção da oralidade no ensino de língua portuguesa 

      NOGUEIRA, Verônica da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-04-29)
      This work aims to suggest a teaching strategy for the oral modality, with the use of oral narratives, to promote Portuguese language teaching that favors the development of linguisticdiscursive skills of students in the ...
    • O protagonismo da biblioteca escolar: ratificando (ou não) a importância do espaço para a promoção da cultura letrada 

      http://lattes.cnpq.br/8018334456187943; FARIAS, Rosilene de Araújo (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-30)
      School environment has got a space that is supposed to be of privilege to the formation of readers. Unfortunately, it is not what can be seen every day in Brazilian education institutes. Either there is space, but there ...
    • Atividades didáticas integradas: proposição de aprendizagens com gêneros discursivos em tempos de pandemia 

      ALMEIDA, Paula Andréa Grandal de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-12-10)
      This work was born from the reflections fostered in the classes of the Professional Master's Degree Program in Letters – PROFLETRAS, and from everyday experiences with the teaching of the mother tongue. Its objective is ...
    • Livro didático de Língua Portuguesa e a Lei 10.639/2003: (ex)inclusão da temática negra no material do 6º ano do Ensino Fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/7426313673822569; ANDRADE, Marlisson Sousa de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-08-13)
      This research, entitled “Portuguese Language Textbook and Law 10.639/2003: (ex) inclusion of the black theme in the material of the 6th year of Elementary School” – aims to investigate the implementation of Law 10.639/2003 ...
    • O gênero discursivo relato de experiências a partir das atividades didáticas integradas: uma proposta de ação didática para a 4ª etapa da EJA 

      COELHO, Maria de Fátima Lopes Trindade (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-10-14)
      This work aims to present a didactic action proposal to work on the discursive gender teaching based on the Integrated Didactic Activities (ADIs) of Moura (2017) and intends to contribute to the process of teaching and ...
    • Apropriação do smartphone na prática educativa: uma proposta de estratégia de leitura na educação de jovens e adultos 

      http://lattes.cnpq.br/8063878242827656; MORAES, José Ribamar Batista de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-06-30)
      This dissertation is affiliated to the Program of Professional Master’s Degree in Arts of the Federal University of Western Pará. It is part of the Language and Literacy research area on Reading, Writing, and Portuguese ...
    • Narrativas orais da Amazônia: histórias contadas, histórias criadas em turma de 7º ano do ensino fundamental 

      SILVA, Hamilton José Fernandes da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalInstituto de Ciências da EducaçãoBrasil, 2021-12-23)
      This dissertation presents an intervention proposition called Stories Told, Stories Made, which exercises the reading and writing of the Oral Narratives of the Amazon (ONAs) in a 7th grade elementary school class. It’s ...
    • Atividades didáticas integradas no ensino de língua portuguesa relações: dialógicas no campo jornalístico-midiático 

      http://lattes.cnpq.br/4465290502640946; MACIEL, Glaiany Pinheiro (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-10-31)
      Investigating a pedagogical action that indicates possible and necessary ways for a linguistic reflection that aims to expand the student's linguistic-discursive capacity is the main scope of this work, for this, we ...
    • Leitura de contos da literatura de expressão Amazônica: fruição e (re)conhecimento de práticas culturais 

      RODRIGUES, Franileide Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-11-06)
      The present dissertation entitled Reading of stories from the Literature of Amazonian Expression: fruition and (re) knowledge of cultural practices was born out of the teacher-researcher 's anxiety when realizing the ...
    • A leitura literária a partir dos contos de literatura de expressão amazônica: uma proposta de ensino para alunos do 8º ano do ensino fundamental 

      ARAGÃO, Alcilene Pinheiro do Amaral (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-11-04)
      This work is justified by its contribution to literary education, in Elementary School. It searches how the stories of Brazilian Literature of Amazonian Expression can contribute to the formation of readers based on the ...
    • A variação linguística na escrita escolar: o uso do objeto direto anafórico em textos com diferentes graus de monitoração 

      http://lattes.cnpq.br/7010538669237742; SILVA, Adeilson Lima da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-02-02)
      In this work we investigate the use of the 3rd person anaphoric direct object as a variable phenomenon in school writing and we present a didactic proposal to work the subject pronoun, clitic pronoun, null object and ...
    • Ecologia e conservação de Podocnemis expansa (Testudines, Podocnemididae) no Médio Tapajós 

      http://lattes.cnpq.br/7478802635856214; FONSECA, Raphael Alves (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Natureza e DesenvolvimentoUFOPAInstituto de Biodiversidade e Florestas, 2022)
      P. expansa is the largest neotropical freshwater chelonian species and largest geographical distribution, categorized as low-endangered and conservation-dependent species on the IUCN list. In this Thesis, we start a ...
    • Modelo conceitual de apoio à aprendizagem com base em emoções e formação de memórias 

      http://lattes.cnpq.br/8575673875238073; PEREIRA, Paulo Marcelo Pedroso (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Natureza e DesenvolvimentoUFOPAInstituto de Biodiversidade e Florestas, 2022-04-28)
      The conscious processing of information takes place in the limited Working Memory (WM), and considers different types of cognitive load, which is the effort caused in cognitive processes to perform tasks. When this load ...
    • Trajetórias e interconexões camponesas: reflexões em contextos de expansão capitalista de produção de grãos em Santarém-Pa 

      http://lattes.cnpq.br/7526255607362033; SOUSA, Marcelo Praciano de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAInstituto de Biodiversidade e Florestas, 2021-06-30)
      The aim assigned to this thesis text is the analysis of processes related to introducing of grain cultivation in the municipality’s territory of Santarém, through narratives constructed by peasant families who settled ...