Itens para a visualização no momento 1-20 of 29

    • Além da vitrine: de espectador a leitor – uma proposta de leitura de literatura brasileira de expressão amazônica no 9º ano 

      http://lattes.cnpq.br/2473129374374954; LEMOS, Márcia Alessandra de Freitas (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-06)
      The presente dissertation has the aim of providing theoretical reflections regarding the importance of literary reading teaching of Portuguese, understanding that literature is an inalienable right. Besides, it suggests ...
    • Artífices do dizer, caminhos que levam a ler:a cultura da contação de narrativas orais amazônicas 

      CARDOSO, Josiane Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-11)
      There is, in the Amazon, the tradition of socially telling stories. Out of the everyday and the Amazonian imaginary, these narratives share experiences and educate. Given this, to recognize them was fundamental to make ...
    • Atividades didáticas integradas (ADIs): dialogismo entre gêneros discursivos/textuais para a produção da carta argumentativa de reclamação na EJA 

      PAIVA, Ana Paula Santos Barbosa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-10)
      This research aims to show the methodological proposal of Integrated Teaching Activities (ADIs) which is an integration between reading, writing, speaking and linguistic reflection practices, based on Bakhtin’s Theory and ...
    • Atividades didáticas integradas (ADIs): uma proposta para a ampliação da capacidade linguístico-discursiva no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/7480043248409359; VINHOTE, Ana Diane Pereira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-10)
      This work developed from the concern with the fact that a teaching model that still makes the students passive, who see no use in what is being taught, is still in school. It aims to contribute to the studies and teaching ...
    • Atividades didáticas integradas em ensino de gêneros: uma perspectiva dialógica da linguagem no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/5746460491134040; SARDINHA, Eliana Patrícia Santos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-06-18)
      This work aims to investigate how Integrated Teaching Activities (reading, writing, speaking, linguistic reflection) can resize the practice of teaching gender in Portuguese language, in elementary school, taking in account ...
    • Atividades integradas de oralidade, leitura, escrita e reflexão linguística: uma perspectiva sociointeracionista e textual - discursiva 

      http://lattes.cnpq.br/4106841802578738; SANTOS, Eucinei Janete Costa Coelho dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-09)
      Faced with the reality of teaching Portuguese language learning, often reduced to the contents of normative grammar, focused on a textual approach attached to the study of typologies and practice with discursive genres, ...
    • A cultura amazônica como conteúdo de ensino nas aulas de língua portuguesa: uma proposta de ensino para o 8º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/5274541938417389; REIS, Jose Odiley Azevedo dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018)
      This work constitutes a teaching proposal that consists of the use of the Amazonian narratives as pedagogical content for the work in the classrooms of Elementary School II, in the municipality of Juruti - pá, in activities ...
    • Da história de vida à autobiografia: um diálogo entre gêneros para a produção textual 

      http://lattes.cnpq.br/7655295594189597; SILVA, Mirinaldo da Silva e (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-28)
      The teaching of mother tongue from the exploration of the continuum between genres of the same order (in that case, the recount) in the light of Textual Linguistics and Text Genres. This work analyzes the life history and ...
    • Do literário para a literariedade das narrativas da Amazônia: uma proposta de ensino de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/0357595958263096; MORAIS, Edriana Lúcia Fonseca de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      The literary artistic text is one of the most expressive instruments of collaboration in the formation of readers, because it carries a high quality and makes special use of the language, it has the great capacity of gives ...
    • Ensino da língua em uso: discutindo variação linguística 

      QUEIROZ, Jax Mara de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This dissertation, which discusses the language in use, on the phenomenon of linguis-tic variation, is part of a study carried out with 9th grade students, from the Marechal Rondon school, included in the municipal teaching ...
    • Ensino de português por meio de textos: implicações de uma metodologia proposta para ensino de prática de linguagem 

      SOARES, Lena Raimunda Paxiúba (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-22)
      This paper is focused on a Portuguese Language Teaching based on a methodological proposal. It is inserted of the study of reading and textual production, approaching a reflection about the methodology of teaching and ...
    • O ensino do artigo de opinião na perspectiva da olimpíada de Língua Portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/1622365196119664; MOREIRA, Maria Simone da Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-21)
      This work sought to answer, from a qualitative interpretative research study, ethnographic and applied nature, the following questioning: What are the prospects, the models and the development possibilities of the Portuguese ...
    • O gênero reportagem na sala de aula: uma proposta de ensino para desenvolver a leitura, a escrita e a oralidade 

      http://lattes.cnpq.br/2988683484839828; SILVA, Udirlei Andrade da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-06-19)
      Considered a fundamental activity in the student's intellectual development, reading in the classroom has been object of study whose purpose is to show that this practice can contribute to the formation of a critical and ...
    • Gêneros e Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta na concepção dialógica de linguagem para o ensino fundamental II 

      http://lattes.cnpq.br/0564329735793616; ARAÚJO, Adalzinda Pinto (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-09)
      This research arose from a concern of mine as a research teacher in the teaching environment – the difficulties presented by students to expressing themselves in a reasoned way, through the public written and/or oral ...
    • Gêneros textuais e ensino: didatização e gêneros do argumentar a partir das ADI – Atividades Didáticas Integradas 

      http://lattes.cnpq.br/5254839656934285; NERES, Robson David de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This work, in addition to bringing reflections on the teaching of the English language in school, brings studies about the textual texts and their teaching from the Integrated Didactic Activities - ADIs. Assuming a language ...
    • Hipertexto: o link como recurso didático nas estratégias de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/3322781588861459; MORAIS JÚNIOR, Luiz Carlos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      This dissertation, requested by Profletras (Professional Master's Program in Literature), is inserted in the research line Reading, Writing and Teaching of Portuguese Language, from a socio-interactionist perspective, ...
    • (In)adequações curriculares no ensino de Língua Portuguesa: planos de ensino e práticas docentes de três escolas no município de Santarém 

      http://lattes.cnpq.br/8650522881962635; TAVARES, Mariley Simone Corrêa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016)
      The following research project intends to contribute so that reflections about the teaching of the Portuguese Language are made following the reading-writing-orality axis and to do so it followed to following methodological ...
    • Leitura e biblioteca escolar: uma proposta de levar a ler em “lugares distantes” 

      http://lattes.cnpq.br/8989875234500862; MESQUITA, Alessandra Maria de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      This work has as its theme: Reading and school library: a proposal to take reading in "distant places". It is linked to the Professional Master's Program in Literature - Profile, the Study Group Reading and Intervention ...
    • Leitura e produção de textos: a contribuição da OLP para o ensino de língua portuguesa por meio do gênero poema no 6º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/3031815552462449; SILVA, Selmir Sousa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-06)
      This work has the objective of describing the application of the Portuguese Language Olympics proposal and avaluate its contrubitions to the teaching of textual genres, more specifically the poem, for six grade students. ...
    • Leitura literária e o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental – 6º ao 9º ano: margens opostas ou travessia? 

      http://lattes.cnpq.br/5714217027494878; OLIVEIRA, Rizomar Pinheiro de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-02)
      This Dissertation entitled Literary reading and the teaching of Portuguese in Elementary School - 6th to 9th grade: opposite margins or crossing? arises from a pedagogical need - literary education - so he investigated ...