Navegação Dissertações em Educação (Mestrado) por título
Itens para a visualização no momento 95-114 of 159
-
Movimento social e política de educação do campo: a prática da Casa Familiar Rural de Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-02-11)This study analyzed the developed experience in the Rural Family House of Santarem (CFR-STM), pedagogical and philosophical model created by the social movement of the rural, as an alternative to the children of family ... -
Movimentos amplos na educação infantil: uma análise de experiências das crianças em uma UMEI no município de Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-05-05)This study aimed to analyze the experiences of large movements experienced by children in a preschool classroom in the city of Santarém, Pará. Specifically, we intend to analyze the municipal curricular proposal, the ... -
A Música no Desvelamento do Universo Infantil: práticas pedagógico-musicais de professores das unidades e escolas municipais de educação infantil em Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-17)This research has as central objective analyze how teachers from municipal units and schools of Early Childhood Education in the urban perimeter of Santarém use music in their pedagogical practices. The specific objectives ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-03-07)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
As noções do termo erro para os estudos linguísticos e suas implicações ao ensino de língua portuguesa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)This research aims to investigate the understanding of error for the science of language. Although we seek the understanding of our object in contemporary linguistics, we highlight the need we had to analyze the question ... -
Norma-Padrão: caracterização e ensino
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-10-13)The objective of this research is to understand how the objective standard norm of Brazilian Portuguese is characterized and what are its implications for teaching, using as corpus texts of newspapers of greater circulation ... -
Novas tecnologias! novas crianças! novas professoras! o desafio do prouca para a inclusão digital da educação infantil na Amazônia Brasileira
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2015) -
O NOVO MAIS EDUCAÇÃO E OS LIMITES DAS REFORMAS EDUCACIONAIS NO CONTEXTO DE CRISE ESTRUTURAL DO CAPITAL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-09)This research aims to analyze the Mais Educação Program and its reformulation, the Novo Mais Educação Program, as well as the limits of educational reforms within the sociometabolic capital ordering and the current structural ... -
ntos, Célia Maria Guimarães Planejamento na educação infantil: significado para a prática pedagógica pelas lentes de uma experiência no município de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-21)The importance of planning pedagogical actions in early childhood education, aiming at child learning and development, is presented as the central theme of this work. In planning, basic factors must be intentionally ... -
Num tempo do era... Foi o principezinho (des)encantado: contação de histórias. Imaginação. Educação Infantil
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
Um Olhar Reflexivo sobre a Prática Pedagógica de Docentes da Matemática na Educação Básica de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-14)In Basic Education, Mathematical science was incorporated as a curricular component and has been considered one of the disciplines less appreciated by the students, may have as causes, the deficient qualification and the ... -
A Parceria Público-Privada na Amazônia: impactos na gestão escolar do ensino médio em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-20)The Public-Private Partnerships (PPPs) are contracts signed between the public and the third sector in order to enable the execution of competencies and responsibilities of public administration towards society. This form ... -
Percepções de professores de educação especial acerca de suas práticas com alunos surdocegos no interior da Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This research has the general objective of analyzing the contribution of Special Education to the education of students with deafblindness, made by Special Education teachers, from the state education network, in the ... -
Percepções de professores sobre as práticas lúdicas no ensino de música para crianças em escolas especializadas em Santarém, Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-02)Playfulness is present in human life from an early age, whether through play, or playful activities, providing pleasure as much as music, both constant in childhood. Although, the same pleasure cannot be affirmed in relation ... -
Percepções sobre as práticas de ensinar, formar e atuar a partir do curso para preceptores de saúde com base em metodologias ativas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
O perfil do egresso no curso de licenciatura em pedagogia Parfor na Ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-11-30)The policy of teacher education in basic education has in pedagogy an important foundation for the construction of the fundamentals necessary for the formation of the professional profile of teachers. This pedagogical ... -
Permanências e tensões nas idéias de alfabetização: um olhar sobre o professor em formação.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
Políticas Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de Santarém no Período de 2003 a 2016
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-07)The research aimed to identify and record the educational policies implemented by the Municipal Department of Education and Sports of Santarém, state of Pará, from 2003 to 2016. The choice of the period to conduct the ... -
Políticas educacionais do MEC para a formação docente: uma análise sobre o PARFOR na UFOPA (2010-2014).
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016)