Dissertações em Educação (Mestrado)
Navegar por
Submissões recentes
-
Educação em tempo integral na região metropolitana de Santarém / PA: análise das condições materiais e imateriais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2023-12-06)This research has the general objective of analyzing the material and immaterial conditions in schools that have developed full-time induction programs in the Metropolitan Region of Santarém/PA (RMS/PA), for the ... -
Educação no cárcere: estudo sobre uma escola penitenciária em Santarém – Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2023-11-17)Esta investigación presenta reflexiones sobre la educación en prisión, a partir de un estudio realizado en la Escuela Penitenciaria Profesor Delson Afonso Mourão, ubicada en el Centro de Recuperación Agrícola Silvio Hall ... -
Educação escolar em um Quilombo de Várzea na Amazônia Paraense: lutas e desafios (2018 – 2022)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2023-09-28)The research that resulted in this dissertation deals with Quilombola School Education. The study site was Quilombo Saracura, in the municipality of SantarÈm, an Amazon floodplain region, whose uniqueness is significant ... -
O desempenho em física dos alunos de Santarém (PA) que prestaram o ENEM 2019: análise psicométrica utilizando a teoria clássica dos testes e a teoria de resposta ao item.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2023-02-24)Physics is still seen by many students as a diffiult subject to be learned. On the other hand, research shows the diffiulties encountered by teachers when they try to bring scientifi concepts closer to the reality ... -
O uso das TDICs como recurso pedagógico no contexto da pandemia da Covid- 19
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-12-23)The Covid-19 pandemic caused a significant change in the educational field in the world and in Brazil, due to the social distancing that led schools to use a system called Emergency Remote Teaching (ERE), with the ... -
Entre fios, tramas e urdumes: tecendo compreensões sobre a formação inicial de professores com identidade cultural digital na Amazônia Oeste Paraense
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-12-21)The research presents the investigation about the initial training of teachers with digital cultural identity in the western Pará State, Brazilian Amazon, being this a bibliographical, documental and field study. The ... -
Educação Integral: análise da implementação das políticas educacionais para cumprimento da Meta 6 do PME de Santarém-PA
(Universidade Federal Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2019) -
Educação em tempo integral: ações desenvolvidas na escola indígena Borari, em Alter do Chão (2013-2019)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-05-02)This research aims to analyze the program implementation process of the More Education Program (PME) and the New More Education (PNME) in the Borari Indigenous School of Alter do Chão, talking as a time frame the period ... -
Produção acadêmico-científica sobre cultura escrita na educação infantil: concepções pedagógicas presentes em periódicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-30)Considering the specificities of pedagogical work with writing in early childhood education, and because this theme is within the "curriculum" axis that integrates one of several research fields of the Study and Research ... -
Instrução pública no Baixo Amazonas e Tapajós: dificuldades e desafios na implantação das primeiras escolas no império
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2021-06-30)The present research deals with Public Instruction in the period of the Empire, aiming to study the process of implantation of "Public Instruction" in the Lower Amazon and Tapajós Region, from the Decree Law of October ... -
“Eu estar viva e estar compartilhando isso já é revolucionário”: dimensões educativas dos conteúdos produzidos por influenciadoras digitais negras no youtube.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-06-24)The objective of this work was to investigate the content produced by black digital influencers, understanding how the internet acts as a space for the construction of identities and learning about issues related to race ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil (2009): repercussões nas produções acadêmico-científicas brasileiras que abordam o brincar nas creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-06-28)This work aimed to analyze the repercussions of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education − DCNEI (2009) in Brazilian academic-scientific productions that address the theme of playing in day care ... -
Educação do campo: desafios e perspectivas na formação continuada de professores das escolas de várzea no município de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-27)The study investigates the continuing education and training of teachers who work in floodplain schools in the municipality of Santarém-Pará, since the implementation of the Municipal Education Plan (2015 to 2025), with ... -
Percepções de professores de educação especial acerca de suas práticas com alunos surdocegos no interior da Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This research has the general objective of analyzing the contribution of Special Education to the education of students with deafblindness, made by Special Education teachers, from the state education network, in the ... -
A Educação escolar em Fordlândia-Pa e a influência da Companhia Ford Industrial do Brasil - 1931 a 1945
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-06-28)This study deals with school education in Fordland - PA, in the context of the validity of the Ford Industrial Project of Brazil in the Amazon (CFIB), from 1931 to 1945. The CFIB was created in 1927, with the purpose of ... -
"É hoje que eu pego um peixão": brincadeiras, espaços, e frequência do brincar em uma instituição de acolhimento
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-11-16)The objective of this work was to know how children in institutional care play in the Municipality of Santarém – Pará. The institutional welcoming space is considered an environment where different forms of child play take ... -
A trajetória da educação escolar ofertada para os jovens reassentados do RUC Jatobá no contexto da construção da (UHE) Belo Monte em Altamira no Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-10-13)The actually study investigate the form, in which, happened the trajectory of school education to the woung of Urban Collective Resettlement Jatobá (UCR) in context of construction of Hydroelectric plant of Belo Monte. For ... -
Artes visuais à luz da teoria histórico-cultural: os desafios do trabalho pedagógico em um centro municipal de educação infantil de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-20)Based on the historical-cultural theory, this investigation understands that the individual humanizes their self in the educational process, through the appropriation of the historically produced goods of humanity. In this ... -
Corpo, corporeidade e práticas pedagógicas da educação física em escolas de ensino fundamental II na Região do Planalto em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Corporeality is an existential condition of human beings and leads us to discuss the relevance of its approach in pedagogical practice. This research sought to understand the relationship between the conceptions of body ...