Dissertações em Educação (Mestrado)
Navegar por
Submissões recentes
-
Educação Integral: análise da implementação das políticas educacionais para cumprimento da Meta 6 do PME de Santarém-PA
(Universidade Federal Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2019) -
Educação em tempo integral: ações desenvolvidas na escola indígena Borari, em Alter do Chão (2013-2019)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-05-02)This research aims to analyze the program implementation process of the More Education Program (PME) and the New More Education (PNME) in the Borari Indigenous School of Alter do Chão, talking as a time frame the period ... -
Produção acadêmico-científica sobre cultura escrita na educação infantil: concepções pedagógicas presentes em periódicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-30)Considering the specificities of pedagogical work with writing in early childhood education, and because this theme is within the "curriculum" axis that integrates one of several research fields of the Study and Research ... -
Instrução pública no Baixo Amazonas e Tapajós: dificuldades e desafios na implantação das primeiras escolas no império
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2021-06-30)The present research deals with Public Instruction in the period of the Empire, aiming to study the process of implantation of "Public Instruction" in the Lower Amazon and Tapajós Region, from the Decree Law of October ... -
“Eu estar viva e estar compartilhando isso já é revolucionário”: dimensões educativas dos conteúdos produzidos por influenciadoras digitais negras no youtube.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-06-24)The objective of this work was to investigate the content produced by black digital influencers, understanding how the internet acts as a space for the construction of identities and learning about issues related to race ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil (2009): repercussões nas produções acadêmico-científicas brasileiras que abordam o brincar nas creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-06-28)This work aimed to analyze the repercussions of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education − DCNEI (2009) in Brazilian academic-scientific productions that address the theme of playing in day care ... -
Educação do campo: desafios e perspectivas na formação continuada de professores das escolas de várzea no município de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-27)The study investigates the continuing education and training of teachers who work in floodplain schools in the municipality of Santarém-Pará, since the implementation of the Municipal Education Plan (2015 to 2025), with ... -
Percepções de professores de educação especial acerca de suas práticas com alunos surdocegos no interior da Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This research has the general objective of analyzing the contribution of Special Education to the education of students with deafblindness, made by Special Education teachers, from the state education network, in the ... -
A Educação escolar em Fordlândia-Pa e a influência da Companhia Ford Industrial do Brasil - 1931 a 1945
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-06-28)This study deals with school education in Fordland - PA, in the context of the validity of the Ford Industrial Project of Brazil in the Amazon (CFIB), from 1931 to 1945. The CFIB was created in 1927, with the purpose of ... -
"É hoje que eu pego um peixão": brincadeiras, espaços, e frequência do brincar em uma instituição de acolhimento
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-11-16)The objective of this work was to know how children in institutional care play in the Municipality of Santarém – Pará. The institutional welcoming space is considered an environment where different forms of child play take ... -
A trajetória da educação escolar ofertada para os jovens reassentados do RUC Jatobá no contexto da construção da (UHE) Belo Monte em Altamira no Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-10-13)The actually study investigate the form, in which, happened the trajectory of school education to the woung of Urban Collective Resettlement Jatobá (UCR) in context of construction of Hydroelectric plant of Belo Monte. For ... -
Artes visuais à luz da teoria histórico-cultural: os desafios do trabalho pedagógico em um centro municipal de educação infantil de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-20)Based on the historical-cultural theory, this investigation understands that the individual humanizes their self in the educational process, through the appropriation of the historically produced goods of humanity. In this ... -
Corpo, corporeidade e práticas pedagógicas da educação física em escolas de ensino fundamental II na Região do Planalto em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Corporeality is an existential condition of human beings and leads us to discuss the relevance of its approach in pedagogical practice. This research sought to understand the relationship between the conceptions of body ... -
A manifestação da corporeidade nas práticas pedagógicas dos professo - res de educação infantil em escolas públicas e privadas de Santarém – Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-02-10)The purpose of this study was to investigate the manifestation of corporeality in the pedagogical practices of nursery school teachers in the activity room with the children of public and private schools in Santarém - Pará. ... -
A infância na percepção de crianças em acolhimento institucional no mu - nicípio de Santarém-Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-08-28)Studies on the history of childhood and discussions on shelters and their implications for the physical, psychological and social development of the institutionalized child have been diffused for some time by theorists ... -
O impacto do programa institucional de bolsa de iniciação à docência nos egressos de licenciatura em letras - inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The Institutional Grant Programme for Teaching Initiation (Pibid) has been an object of much research in the field of education. It was created with the purpose of improving initial teacher education by providing student ... -
Sai o consumidor, entra o cidadão: educação como práticas da liberdade no curso de bacharelado em direito da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)Faced with a lot of legal courses offered in the country and an instrumental legal formation the present dissertation had as scope to analyze the problem of legal education of law courses in Brazil, as well as to investigate ... -
Movimento social e política de educação do campo: a prática da Casa Familiar Rural de Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-02-11)This study analyzed the developed experience in the Rural Family House of Santarem (CFR-STM), pedagogical and philosophical model created by the social movement of the rural, as an alternative to the children of family ... -
As noções do termo erro para os estudos linguísticos e suas implicações ao ensino de língua portuguesa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)This research aims to investigate the understanding of error for the science of language. Although we seek the understanding of our object in contemporary linguistics, we highlight the need we had to analyze the question ...