Navegação Dissertações em Educação (Mestrado) por título
Itens para a visualização no momento 84-103 of 159
-
A lei nº 10.639/2003: à luz das práticas pedagógicas em escolas quilombolas no alto rio Trombetas- Oriximiná/Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This study aims to analyze how the pedagogical practices of teachers of quilombola schools can contribute to the process of applicability of Law nº 10.639 / 2003 in these educational spaces, assuming the following hypothesis: ... -
Leitura de estudo e conhecimento na formação inicial dos estudantes de pedagogia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-04-28)This research work is part of a project called “reading-based study and knowledge in initial pedagogy student education”. The objective of the study is to investigate how reading articu-lates with knowledge and qualification, ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
Leitura e formação: contribuições da biblioteca no rio Arapiuns
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró Reitoria de Pesquisa, Pós Graduação e Inovação Tecnológica, 2020) -
Leitura-escrita na pré-escola: percepções e prática de uma professora em Santarém-PA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-09)The present research understands that reading-writing is often an activity that occupies a large part of the work with children in child education, especially from 4 years of age onwards. Given that it is a topic that ... -
Lesson Study na Formação Inicial de Professores: uma experiência com licenciandos de letras-inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-27)This study addresses the use of the Japanese practice Lesson Study in initial teacher education. It is linked to the Teacher Professional Development through Lesson Study line of the Research Group Center for Research in ... -
Lesson Study: uma experiência com três professores de inglês da rede pública estadual em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-24)The present study presents the results of the application of a Lesson Study cycle in a state public school in the city of Santarém-PA. The purpose of this study was to identify contributions to the professional development ... -
O lugar da biblioteca na escola de tempo integral em Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-03)This study contextualizes the recent changes occurring in the Brazilian public school with the proposal of the federal Government of integral education and the implementation of the full time school, initially tracing a ... -
A manifestação da corporeidade nas práticas pedagógicas dos professo - res de educação infantil em escolas públicas e privadas de Santarém – Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-02-10)The purpose of this study was to investigate the manifestation of corporeality in the pedagogical practices of nursery school teachers in the activity room with the children of public and private schools in Santarém - Pará. ... -
METODOLOGIAS ATIVAS: SALA DE AULA INVERTIDA EM TURMAS DO ENSINO SUPERIOR
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-07-30)This dissertation researched on the active methodology Inverted Classroom, from the English Flipped Classroom, in an applied way in a Virtual Learning Environment (VLE) used as an element of support to the Programming Logic ... -
Modelagem matemática e tecnologias digitais para o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)The research addresses the insertion of the use of Digital Technologies (TD) articulated to the assumptions of Mathematical Modeling (MM) in teaching. It has as a vector principle the pedagogical mobilization of knowledge ... -
Movimento social e política de educação do campo: a prática da Casa Familiar Rural de Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-02-11)This study analyzed the developed experience in the Rural Family House of Santarem (CFR-STM), pedagogical and philosophical model created by the social movement of the rural, as an alternative to the children of family ... -
Movimentos amplos na educação infantil: uma análise de experiências das crianças em uma UMEI no município de Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-05-05)This study aimed to analyze the experiences of large movements experienced by children in a preschool classroom in the city of Santarém, Pará. Specifically, we intend to analyze the municipal curricular proposal, the ... -
A Música no Desvelamento do Universo Infantil: práticas pedagógico-musicais de professores das unidades e escolas municipais de educação infantil em Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-17)This research has as central objective analyze how teachers from municipal units and schools of Early Childhood Education in the urban perimeter of Santarém use music in their pedagogical practices. The specific objectives ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-03-07)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
As noções do termo erro para os estudos linguísticos e suas implicações ao ensino de língua portuguesa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)This research aims to investigate the understanding of error for the science of language. Although we seek the understanding of our object in contemporary linguistics, we highlight the need we had to analyze the question ... -
Norma-Padrão: caracterização e ensino
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-10-13)The objective of this research is to understand how the objective standard norm of Brazilian Portuguese is characterized and what are its implications for teaching, using as corpus texts of newspapers of greater circulation ... -
Novas tecnologias! novas crianças! novas professoras! o desafio do prouca para a inclusão digital da educação infantil na Amazônia Brasileira
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2015) -
O NOVO MAIS EDUCAÇÃO E OS LIMITES DAS REFORMAS EDUCACIONAIS NO CONTEXTO DE CRISE ESTRUTURAL DO CAPITAL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-09)This research aims to analyze the Mais Educação Program and its reformulation, the Novo Mais Educação Program, as well as the limits of educational reforms within the sociometabolic capital ordering and the current structural ...