Repositorio UFOPA: Recent submissions
Now showing items 601-620 of 1457
-
Uma análise da expansão agrícola da soja no município de Santarém P A e seus im pactos socioterritoriais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-02-14)The present work analyzes the agricultural expansion of soy in the municipality of Santarém-Pará, and its socio-territorial impacts. Regarding the expansion of soy production in the Amazon, in the last twenty years there ... -
Infrações ambientais em Santarém, Pará, a partir de dados municipais e federais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Biodiversidade e Florestas, 2019-11-29)As environmental degradation grows, it negatively affects people's quality of life and endangering future generations, it becomes central, greater effectiveness in controlling environmental resources by the public authorities ... -
Saberes, vivência e ancestralidade: dinâmicas de aprendizados e continuidade nas práticas de curas entre benzedeiro(a)s e curandeiro(a)s de Monte Alegre - PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-02-16)In the Amazon we have an expressive number of healers, faith healers, handlers, shamans, midwives, fathers a nd mothers of saints, who are very important personalities for those who seek spiritual help. Healers and healers ... -
Ambiente-saúde no território de Aritapera: o cotidiano e o acesso à assistência à saúde
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-01-31)The study aims to understand an environment-health interface on access to health care service in the riverside, in the municipality of Santarém-PA. Most of the data collection took place in April and May 2021. Direct ... -
O licenciamento ambiental e o desenvolvimento sistentável das cidades: o caso da Usina de Alfasto de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2011)The right to quality of life in cities, as one of the main elements for measuring the applicability of the concept of sustainable development to the urban environment, has been endowed with efficacy in Brazil, one of the ... -
Videoconferência no ambito penal e sua importância para o Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPA, 2022)This work has as principal objective to demonstrate the importance of the applicability of videoconference within the Criminal Procedure ambit in Para State, as an alternative mechanism to overcome numerous obstacles, ... -
O Protagonismo feminino nas práticas espaciais da Associação Indígena Borari de Alter do Chão- AIBAC - Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-22)The objective of the research is to present an analysis of the spatial practices of the Borari (the word Borari that gives its name to the festival, means “poisoned arrow”) Indigenous Association of Alter do Chão (AIBAC), ... -
Inflação e Desemprego: um estudo simultâneo na economia brasileira de 2004 a 2019, usando modelos econométricos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-07-20)In studies that relate two major macroeconomic variables, such as inflation and unemployment, in addition to the adjustment to identify significant explanatory variables, it is extremely important to estimate a model for ... -
Efeitos do benefício previdenciário do segurado especial na dinâmica socioeconômica do Quilombo de Saracura: um estudo de caso
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-07-20)This work aims to analyze the effects of the social security benefit of the special insured on the socioeconomic dynamics of Quilombo de Saracura. This is an empirical research of a quali-quanti character based on ... -
Educação em tempo integral: ações desenvolvidas na escola indígena Borari, em Alter do Chão (2013-2019)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-05-02)This research aims to analyze the program implementation process of the More Education Program (PME) and the New More Education (PNME) in the Borari Indigenous School of Alter do Chão, talking as a time frame the period ... -
Produção acadêmico-científica sobre cultura escrita na educação infantil: concepções pedagógicas presentes em periódicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-30)Considering the specificities of pedagogical work with writing in early childhood education, and because this theme is within the "curriculum" axis that integrates one of several research fields of the Study and Research ... -
Instrução pública no Baixo Amazonas e Tapajós: dificuldades e desafios na implantação das primeiras escolas no império
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2021-06-30)The present research deals with Public Instruction in the period of the Empire, aiming to study the process of implantation of "Public Instruction" in the Lower Amazon and Tapajós Region, from the Decree Law of October ... -
Da Companhia Ford a expansão agrícola de grãos em Belterra/Pa: um estudo sobre os desdobramentos dos processos de desenvolvimento na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-02-16)The municipality of Belterra-PA will be the research field of this work that will deal with the development processes triggered in the period from 1934 to 2019, based on two major projects: the implementation of the Ford ... -
Ficções especulativas e múltiplos fins do mundo: um ensaio antropológico
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-07-06)The present work aimed to reflect on interspecific relations, links between societies and their "natural" surroundings, based on the debate of the so-called "multispecies turn" and in the interdisciplinary field of ... -
Políticas afirmativas: a inclusão do aluno indígena no Curso de Geografia da UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-13)The Region The Amazon has a diversity of native people from common people in the latter, as well as recognition, guarantee of rights, among others. Among the main rights to universities in recent years, the inclusion of ... -
Ensino de gramática da língua inglesa por meio de dinâmicas e jogos lúdicos a alunos do ensino fundamental: sugestões de atividades.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-16)This article aims to suggest playful activities through games and dynamics as a strategy for teaching English grammar to elementary school students in the public school system in Santarém-PA. The work by Keith Folse titled ... -
“Eu estar viva e estar compartilhando isso já é revolucionário”: dimensões educativas dos conteúdos produzidos por influenciadoras digitais negras no youtube.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-06-24)The objective of this work was to investigate the content produced by black digital influencers, understanding how the internet acts as a space for the construction of identities and learning about issues related to race ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil (2009): repercussões nas produções acadêmico-científicas brasileiras que abordam o brincar nas creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-06-28)This work aimed to analyze the repercussions of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education − DCNEI (2009) in Brazilian academic-scientific productions that address the theme of playing in day care ... -
Educação do campo: desafios e perspectivas na formação continuada de professores das escolas de várzea no município de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-27)The study investigates the continuing education and training of teachers who work in floodplain schools in the municipality of Santarém-Pará, since the implementation of the Municipal Education Plan (2015 to 2025), with ...