Navegação Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por título
Itens para a visualização no momento 106-125 of 159
-
Um Olhar Reflexivo sobre a Prática Pedagógica de Docentes da Matemática na Educação Básica de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-14)In Basic Education, Mathematical science was incorporated as a curricular component and has been considered one of the disciplines less appreciated by the students, may have as causes, the deficient qualification and the ... -
A Parceria Público-Privada na Amazônia: impactos na gestão escolar do ensino médio em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-20)The Public-Private Partnerships (PPPs) are contracts signed between the public and the third sector in order to enable the execution of competencies and responsibilities of public administration towards society. This form ... -
Percepções de professores de educação especial acerca de suas práticas com alunos surdocegos no interior da Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This research has the general objective of analyzing the contribution of Special Education to the education of students with deafblindness, made by Special Education teachers, from the state education network, in the ... -
Percepções de professores sobre as práticas lúdicas no ensino de música para crianças em escolas especializadas em Santarém, Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-02)Playfulness is present in human life from an early age, whether through play, or playful activities, providing pleasure as much as music, both constant in childhood. Although, the same pleasure cannot be affirmed in relation ... -
Percepções sobre as práticas de ensinar, formar e atuar a partir do curso para preceptores de saúde com base em metodologias ativas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
O perfil do egresso no curso de licenciatura em pedagogia Parfor na Ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-11-30)The policy of teacher education in basic education has in pedagogy an important foundation for the construction of the fundamentals necessary for the formation of the professional profile of teachers. This pedagogical ... -
Permanências e tensões nas idéias de alfabetização: um olhar sobre o professor em formação.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
Políticas Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de Santarém no Período de 2003 a 2016
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-07)The research aimed to identify and record the educational policies implemented by the Municipal Department of Education and Sports of Santarém, state of Pará, from 2003 to 2016. The choice of the period to conduct the ... -
Políticas educacionais do MEC para a formação docente: uma análise sobre o PARFOR na UFOPA (2010-2014).
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
As políticas educacionais implementadas pela Secretaria Municipal de Educação de Itaituba/PA de 1997-2016
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-13)The present research discusses educational policies at the municipal level, whose main objective is to identify the educational policies implemented by the Itaituba / PA Municipal Department, from 1997 to 2016, considering ... -
As políticas educacionais implementadas pelo município de Belterra/PA no período de 1997-2012
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-02-18)This research addresses the issue of educational policies in municipal scope, aiming to identify and record the educational policies implemented by Belterra Department of Education, in the state of Pará, in the period ... -
Políticas Educacionais: ações indutoras de educação integral na rede municipal de Belterra/PA (2012/2018)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
Por um direito achado na beira do rio: educação jurídica popular e a luta pela proteção do território e das culturas de Juruti Velho -PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-13)The Baixo Amazonas is a disputed region between the interests of large economic groups, who seek to dominate the territory to generate profit, and the desires of the peoples and communities that traditionally inhabit the ... -
A prática com a cultura escrita na educação infantil: desafios e possibilidades
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-11)Considering that the reading-writing has to be a part quotidian of the children in the Infantile Education through their experience with the culture, assuring their rights as citizens, this research aim to comprehend how ... -
A precarização do trabalho docente na educação infantil no Município de Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-10)The present research has as its theme the precariousness of the teaching work in Kindergarten in the municipality of Santarém, state of Pará. To contextualize the researches problem, we made an analysis of the aspects ... -
O Problema da Linguagem no Ensino de Geografia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-04)This dissertation is within the great area about language and thought, in the scope of the school learning, and focuses on the conception of language by the area of Geography teaching in Brazil. Language is not only access ... -
Produção acadêmico-científica sobre cultura escrita na educação infantil: concepções pedagógicas presentes em periódicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-30)Considering the specificities of pedagogical work with writing in early childhood education, and because this theme is within the "curriculum" axis that integrates one of several research fields of the Study and Research ... -
O Professor Iniciante na Profissão Docente na Escola do Campo na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-04)The choice for teaching while I went into a teaching course did not signify exactly to keep teaching. Whoever is in a profession lives steps, that for some may be easy while for others be stopped. The first step to get ... -
Programa Bolsa Família: os efeitos na trajetória de crianças da Escola Esperança
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2020-02-07)This work aims to study the Bolsa Família Program in the trajectory of Elementary School II students, at Escola Esperança, from 2011 to 2014. The main question of the study is the following question: What is the influence ... -
Programa de fomento à educação integral no ensino médio: análise da implantação na rede estadual do município de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-04)The purpose of this study is to analyze the implementation of the Program for the Promotion of Integral Education as a public policy of full secondary education (EMI) in the context of the secondary education reform, based ...