Navegação Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por título
Itens para a visualização no momento 1-20 of 159
-
Abordagens curriculares internacionais para educação infantil: o lugar que a criança ocupa nas relações sociais de creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-10-02)This research aimed to analyze the repercussions of the curricular approaches of the Portuguese Modern Movement School (MEM), High Scope and Reggio Emilia in the Brazilian scientific productions, in order to understand ... -
Alô mundo, me ajude a ser gente: interações sociais no futebol para o desenvolvimento de habilidades sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
Aluno com deficiência física: cognições sobre suas habilidades sociais no contexto da educação física escolar
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-05-07)The literature related to the education of people with disabilities are widely carried out by educators, teachers and other professionals interested in enhancing knowledge for inclusion. However, research into the social ... -
ANÁLISE DA EFICIÊNCIA TÉCNICA DE CURSOS DE GRADUAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DO PARÁ-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-04)The internal institutional evaluation of Higher Education Institutions, within the context of the National System for Evaluation of Higher Education (Sinaes), in addition to certification, is carried out in order to improve, ... -
Análise da implantação e do processo inicial da avaliação institucional na Ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-03-15)This research problematized the institutional evaluation of the Federal University of Western Para, within Sinaes. The overall objective was to analyze the implementation and the initial process of institutional evaluation ... -
ANÁLISE INTERPRETATIVA DE PERCEPÇÕES SOBRE O USO DA LESSON STUDY NA FORMAÇÃO INICIAL E CONTÍNUA DE PROFESSORES DE INGLÊS NA AMAZÔNIA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-08-07)Studies involving Lesson Study have revealed positive results on a worldwide scale the initial and continuous teacher professional development. Mostly developed in the area of mathematics, there are few studies investigating ... -
Aprendendo a falar e a escrever com as mãos: o professor alfabetizador diante do desafio de alfabetizar a criança surda
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-06-16)This research, which is articulated to the Studies of Education and Language carried out by the Group of Study and Intervention in Reading, Writing,and Literature in school settings - Lelit, focuses on the theme: literacy ... -
Artes visuais à luz da teoria histórico-cultural: os desafios do trabalho pedagógico em um centro municipal de educação infantil de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-20)Based on the historical-cultural theory, this investigation understands that the individual humanizes their self in the educational process, through the appropriation of the historically produced goods of humanity. In this ... -
Avaliação em Larga Escala como Política do Estado: um estudo comparativo entre a teoria clássica dos testes e a teoria da resposta ao item na Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP).
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-26)The Brazilian Olympiad of Mathematics of Public Schools - OBMEP has been held in Brazil since 2005, and uses as a criterion / model for the correction of the tests of its first phase the Classical Theory of Tests - TCT, ... -
Bibliotecas Escolares: uma cartografia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-06)Based on the prevalent conceptions of library and school education, which indicate that the integration of these spaces within the institutions and their inclusion in the educational process collaborate for the teaching-learning ... -
A brincadeira de faz-de-conta de papéis sociais e a constituição da personalidade das crianças na pré-escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-05)This paper aims to comprehend in which way social roles make - believe activities contribute to children's personality development. For that, specifically, there was an attempt to characterize the cultural context (school ... -
CLUBES DE LEITURA: UM ESTUDO DAS POTENCIALIDADES FORMATIVAS DO CLUBE DE LEITURA LIV/UFOPA NA CIDADE DE SANTARÉM- PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-08-28)Reading clubs have been seen as important ways of promoting reading in several countries around the world. Its modes of realization reveal several ways of seeing and thinking about reading in the social environment, among ... -
Cognições de educadores/cuidadores de instituição de acolhimento sobre atividades lúdicas e habilidades sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)The research entitled "Cognitions of Educators / Caregivers of Host Institution on Play Activities and Social Skills" has as a locus the Reception Center in Santarém. Its objective was to investigate the cognitions of the ... -
Cognições e Repertório de Habilidades Sociais dos professores: caracterização e relações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
A CONCEPÇÃO DE GRAMÁTICA E DE ENSINO DE GRAMÁTICA QUE EMERGE DA OBRA “A GRAMÁTICA DO PORTUGUÊS REVELADA EM TEXTOS” NEVES (2018)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-03-25)Linguistics, when constituted as a science, in the beginning of the 20th century, does not have its research focus turned to teaching. Despite this, at the end of the same century, a movement of grammar production began, ... -
Conhecimento de Docentes sobre Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Ensino Superior de Enfermagem em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)Information and Communication Technologies (ICTs) stand out as important characteristics of contemporary society and foster transformations that are currently the target of diferente fields of research. Thus, the general ... -
Coordenação pedagógica: contradições e possibilidades para a construção da gestão democrática na escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2015-12-01)The current paper aims to analyze the conceptions that orient the pedagogic coordinators’ practices from the public schools of Santarém in front of the effectuation regarding the democratic management, in order to ... -
Coração de estudante, há que se cuidar da vida, há que se cuidar do mundo: o corpo, a corporeidade, alunos de ensino médio, educação física escolar - tamu junto!
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-27)The final stage of Basic Education, High School, is considered the moment in which the student can reflect about his/her identity, the relevance of the school, all his/her experiences in this educational environment, ... -
Corpo, corporeidade e práticas pedagógicas da educação física em escolas de ensino fundamental II na Região do Planalto em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Corporeality is an existential condition of human beings and leads us to discuss the relevance of its approach in pedagogical practice. This research sought to understand the relationship between the conceptions of body ... -
Corporeidade e Educação do Campo: os sentidos atribuídos ao corpo na prática docente nos territórios rurais de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-20)This research investigated the meanings teachers attribute to the body in the teaching practice, through the Corporeity bias, in dialogue with the Rural Education in the rural territories of Santarém-PA. In the study, it ...