Browsing Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) by Title
Now showing items 146-159 of 159
-
AS TDIC E A EAD NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE INFORMÁTICA EDUCACIONAL: um experimento de ensino em AVA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-09-28)This work presents an investigation about the relationship of the Licensee in Educational Informatics (LIE), linked to the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) with the Digital Technologies of Information and ... -
TECNOLOGIA DIGITAL E EDUCAÇÃO: O CONTEXTO DO USO DE DISPOSITIVOS MÓVEIS PARA APRENDIZAGEM NO ENSINO FUNDAMENTAL II EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE SANTARÉM - PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-12-15)The changes, which are increasingly accelerated in the various social sectors, are a hallmark of today's society. The school, as an institution that belongs to this society, also suffers influences and mutations, mainly ... -
Tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores: representações sociais e práticas de utilização entre docentes e discentes do ICED-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-25)The general objective of this study was to analyze the social representations about Information and Communication Technologies (ICT) and your influence on the use of these resources in the process of teaching and learning, ... -
TIC na formação inicial: uma visão de futuros professores de dois cursos de licenciatura da UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)This work presents considerations about the perception of students related to the use of information and communication technologies (ICT) in university education. The society undergoes significant changes in its different ... -
A trajetória da educação escolar ofertada para os jovens reassentados do RUC Jatobá no contexto da construção da (UHE) Belo Monte em Altamira no Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-10-13)The actually study investigate the form, in which, happened the trajectory of school education to the woung of Urban Collective Resettlement Jatobá (UCR) in context of construction of Hydroelectric plant of Belo Monte. For ... -
Trajetórias Educacionais e Inclusão Social: relatos de ex-jogadores de futebol profissional de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-19)Even after more than a century of insertion in Brazilian territory, football remains one of the main elements of national culture. This fact contributed to the fact that this sport academically analyzed, mainly in its ... -
A Universidade Aberta do Brasil na Amazônia: desafios a gestão de um polo de apoio presencial no oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-20)This study presents as a topic the distance education in Higher Education and has the nuclear objective to understand the process of management of EaD polo of the Open University System of Brazil (UAB), with a view to ... -
Usos e sentidos das TDICS na Amazônia: Os desafios em implantar a TI verde em uma escola de ensino médio de tempo integral em Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2019) -
Utilização da robótica educacional livre por meio da aprendizagem por projetos: um estudo no curso técnico em informática do IFPA/Campus Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-24)With the publication of Decree 5.154/04, became possible to offer technical courses in the modality of integrated secondary education to professional education. It emerges as an alternative to overcome the dichotomy of ... -
A variação linguística na educação contemporânea: concepções e práticas pedagógicas.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)The objective of this research in education and language is to understand what Brazilian Linguistics says is to treat linguistic variation in the teaching of Portuguese Language. From the second half of the twentieth century ... -
Vivências colaborativas interdisciplinares na formação inicial de professores na Ufopa: da cultura maker a fazedores amazônicos sustentáveis
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-28)In the Amazonian context, despite a region rich in biodiversity, most of the public schools are in precarious teaching conditions and with little access to public policies. In addition, it is observed in the classroom: ... -
Vivências de Crianças Ribeirinhas da Amazônia e seu Processo de Humanização na Creche
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-28)Inspired by the Cultural Historical Theory – CHT from Vygotsky and collaborators, the study starts with the prerogative that the man humanizes himself through his own experience in culture and with it; that the education ... -
Vivências e orientações institucionais: conflitos na formação do alfabetizador
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2016) -
As vozes das crianças às margens do rio Tapará: ser criança na comunidade Tapará Grande – Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016)In Brazil, studies that conceive of childhood as a social phenomenon is relatively new. Such searches have been busy investigating children's groups living in situations of risk or Indian children. Other works have sought ...