Navegação Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por assunto "CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 31
-
Artes visuais à luz da teoria histórico-cultural: os desafios do trabalho pedagógico em um centro municipal de educação infantil de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-20)Based on the historical-cultural theory, this investigation understands that the individual humanizes their self in the educational process, through the appropriation of the historically produced goods of humanity. In this ... -
Corpo, corporeidade e práticas pedagógicas da educação física em escolas de ensino fundamental II na Região do Planalto em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Corporeality is an existential condition of human beings and leads us to discuss the relevance of its approach in pedagogical practice. This research sought to understand the relationship between the conceptions of body ... -
Crenças e práticas de professores acerca do uso das tecnologias na educação inclusiva de escolas da rede municipal de Ensino Fundamental de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2015-10-01)The school is an environment of interaction and learning process that is always changing. Currently, social phenomena, such as the use of new technologies in education and the inclusion of disabled students in common ... -
Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil (2009): repercussões nas produções acadêmico-científicas brasileiras que abordam o brincar nas creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-06-28)This work aimed to analyze the repercussions of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education − DCNEI (2009) in Brazilian academic-scientific productions that address the theme of playing in day care ... -
Educação do campo: desafios e perspectivas na formação continuada de professores das escolas de várzea no município de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2023-01-27)The study investigates the continuing education and training of teachers who work in floodplain schools in the municipality of Santarém-Pará, since the implementation of the Municipal Education Plan (2015 to 2025), with ... -
Educação e organização política dos moradores da Ilha de São Miguel - Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-03-13)In the present study, its presented the results of the effort to produce knowledge in the educational field, considering the Amazonian diversity and the singularities of the floodplain region, the locus of the research, ... -
Educação em tempo integral: ações desenvolvidas na escola indígena Borari, em Alter do Chão (2013-2019)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-05-02)This research aims to analyze the program implementation process of the More Education Program (PME) and the New More Education (PNME) in the Borari Indigenous School of Alter do Chão, talking as a time frame the period ... -
A Educação escolar em Fordlândia-Pa e a influência da Companhia Ford Industrial do Brasil - 1931 a 1945
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-06-28)This study deals with school education in Fordland - PA, in the context of the validity of the Ford Industrial Project of Brazil in the Amazon (CFIB), from 1931 to 1945. The CFIB was created in 1927, with the purpose of ... -
Educação integral de tempo integral: a concepção dos sujeitos participantes do Programa Mais Educação no município de Oriximiná – Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-12)This dissertation is the result of research which has the central theme of Integral Education. For rooting of the public policy of Integral Education in Brazil, to the More Education Program (SME), established by the ... -
“Eu estar viva e estar compartilhando isso já é revolucionário”: dimensões educativas dos conteúdos produzidos por influenciadoras digitais negras no youtube.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2022-06-24)The objective of this work was to investigate the content produced by black digital influencers, understanding how the internet acts as a space for the construction of identities and learning about issues related to race ... -
As experiências pedagógicas da implementação da política de educação em tempo integral nas escolas de campo na amazônia paraense.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-06)The implementation of the More Education Program in rural schools in Brazil has been a challenge for the Brazilian full-time education policy, a challenge that pass trough the context of pedagogical practice, reflected in ... -
"É hoje que eu pego um peixão": brincadeiras, espaços, e frequência do brincar em uma instituição de acolhimento
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-11-16)The objective of this work was to know how children in institutional care play in the Municipality of Santarém – Pará. The institutional welcoming space is considered an environment where different forms of child play take ... -
Formação de educadores para as escolas do campo em Santarém – Pará: da construção à partilha de saberes.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The true Field Education is the one capable of overcoming the School Walls. This education must be able to allow us to problematize how the field educators live and work, how they are thought and carried out the public ... -
A Gestão do ensino na residência multiprofissional em saúde no HRBA/Santarém: contribuições para a consolidação da cultura de hospital ensino na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-02)This study deals with Health Education in the Unified Health System (SUS) and aims to analyze how the teaching management was developed in the Multiprofessional Health Residency Program in Comprehensive Care in Orthopedics ... -
Gestão escolar na perspectiva democrática: estudo a partir dos Projetos de Intervenção desenvolvidos em escolas públicas da Região Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-07)This dissertation addresses the school management from study developed with the graduates of the course of specialization in school management/2013/UFOPA Class, which is based on democratic management perspective, and ... -
O impacto do programa institucional de bolsa de iniciação à docência nos egressos de licenciatura em letras - inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The Institutional Grant Programme for Teaching Initiation (Pibid) has been an object of much research in the field of education. It was created with the purpose of improving initial teacher education by providing student ... -
A infância na percepção de crianças em acolhimento institucional no mu - nicípio de Santarém-Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-08-28)Studies on the history of childhood and discussions on shelters and their implications for the physical, psychological and social development of the institutionalized child have been diffused for some time by theorists ... -
Instrução pública no Baixo Amazonas e Tapajós: dificuldades e desafios na implantação das primeiras escolas no império
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2021-06-30)The present research deals with Public Instruction in the period of the Empire, aiming to study the process of implantation of "Public Instruction" in the Lower Amazon and Tapajós Region, from the Decree Law of October ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
A manifestação da corporeidade nas práticas pedagógicas dos professo - res de educação infantil em escolas públicas e privadas de Santarém – Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-02-10)The purpose of this study was to investigate the manifestation of corporeality in the pedagogical practices of nursery school teachers in the activity room with the children of public and private schools in Santarém - Pará. ...