Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE): Recent submissions
Itens para a visualização no momento 41-60 of 165
-
A reforma do ensino médio no contexto do Plano Nacional de Educação (PNE)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-20)The stage of schooling called High School has already undergone several reforms and there is one in progress in the current context. In this bibliographic and documentary research, we aim to analyze how the reform of ... -
A instrução em Santarém de 1935 a 1956: concepções veiculadas no jornal católico O Mariano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-06-29)The study aimed to identify how teaching was assimilated in Santarém, in the west of Pará, what conceptions there was in the middle of the last century, from the information published in the newspaper O Mariano, source ... -
Habilidades sociais: o que pensam os professores de alunos com deficiência no ensino regular
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-08-26)This research, entitled “Social Skills: What do teachers of students with disabilities think in regular education”, was developed in a Municipal Elementary School in the municipality of Santarém-PA, seven teachers who ... -
A precarização do trabalho docente na educação infantil no Município de Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-10)The present research has as its theme the precariousness of the teaching work in Kindergarten in the municipality of Santarém, state of Pará. To contextualize the researches problem, we made an analysis of the aspects ... -
A gestão educacional: entre a democracia e a barbárie
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-02)In view of the crisis situation political, economic, social and educational amplified with the 2016 legal-media-parliamentary coup, the present work has the general objective: to analyze what the published studies on ... -
Por um direito achado na beira do rio: educação jurídica popular e a luta pela proteção do território e das culturas de Juruti Velho -PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-13)The Baixo Amazonas is a disputed region between the interests of large economic groups, who seek to dominate the territory to generate profit, and the desires of the peoples and communities that traditionally inhabit the ... -
Leitura-escrita na pré-escola: percepções e prática de uma professora em Santarém-PA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-09)The present research understands that reading-writing is often an activity that occupies a large part of the work with children in child education, especially from 4 years of age onwards. Given that it is a topic that ... -
Formação de professores/as para o ensino das relações étnico-raciais em cursos de Pedagogia no Estado do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-14)The research investigates the training of teachers for ethnic-racial relations, in Pedagogy courses at four federal public universities located in the State of Pará (Universidade Federal do Pará - UFPA, Universidade ... -
O ensino religioso nas escolas públicas municipais da cidade de Santarém, Pará: práticas cotidianas dos agentes sociais do setor de ensino religioso escolar (SERE) (2003-2015)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-11)The aim of this research is to analyze the religious education in the municipal public schools of the city of Santarém (PA) between 2003 and 2015, based on the practice of the social agents of the Educational Sector of ... -
Reflexões sobre a filosofia no Ensino Médio: o ensino de filosofia na rede escolar privada de Santarém-PA entre 2005 e 2021
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Our objective was to diagnose the teaching of Philosophy in the context of High School, taking the reality of the private school network in the city of Santarém-PA, from the perspectives of teachers and managers involved ... -
Educação Física e Educação Escolar Indígena: o caso dos Borari da Terra Indígena Maró
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-16)This research is linked to the Study and Research Groups "Indigenism, Societies and Education in the Amazon (ISSEAM) and "History, Society and Education in Brazil" (HISTEDBRUFOPA), of the Federal University of Western ... -
Coração de estudante, há que se cuidar da vida, há que se cuidar do mundo: o corpo, a corporeidade, alunos de ensino médio, educação física escolar - tamu junto!
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-27)The final stage of Basic Education, High School, is considered the moment in which the student can reflect about his/her identity, the relevance of the school, all his/her experiences in this educational environment, ... -
O que posso aprender com as fábulas infantis? Um estudo com mães e filhos sobre Habilidades Sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-16)Children's narratives can contribute to the development of the habit of reading and the development of social skills in children. The research aimed to: a) Identify possible contents of social skills classes in fables; ... -
ntos, Célia Maria Guimarães Planejamento na educação infantil: significado para a prática pedagógica pelas lentes de uma experiência no município de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-21)The importance of planning pedagogical actions in early childhood education, aiming at child learning and development, is presented as the central theme of this work. In planning, basic factors must be intentionally ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-03-07)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
Formação (matemática) do pedagogo para os anos iniciais: perspectivas dialógicas no contexto do ensino remoto emergencial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-28)The present research proposes to understand the dialogical relations, in the circumstances of an Emergency Remote Education (ERE), in the initial training of pedagogues who will work in the initial years teaching ... -
É saber se sentir infinito num universo tão vasto e bonito, é saber sonhar: a co rporeidade da pessoa com deficiência visual
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)The body brings with it different languages and meanings, through which relationships are established in which other people, other beings, things that are in the surroundings, the world are involved. Therefore, this ... -
Movimentos amplos na educação infantil: uma análise de experiências das crianças em uma UMEI no município de Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-05-05)This study aimed to analyze the experiences of large movements experienced by children in a preschool classroom in the city of Santarém, Pará. Specifically, we intend to analyze the municipal curricular proposal, the ... -
O perfil do egresso no curso de licenciatura em pedagogia Parfor na Ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-11-30)The policy of teacher education in basic education has in pedagogy an important foundation for the construction of the fundamentals necessary for the formation of the professional profile of teachers. This pedagogical ... -
Os indígenas e o ensino superior na Amazônia: realidade e perspectivas da política de ação afirmativa da Universidade Federal do Oeste do Pará (2010 – 2015)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-03-31)The inclusion and participation of indigenous people in higher education are part of historical claims and struggles of social movements for equal conditions in education in public policies. Due to its relevance in ...