Browsing Dissertações em Educação (Mestrado) by Title
Now showing items 75-94 of 159
-
As habilidades sociais na prática docente do professor de escolinhas comerciais de futebol
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-05-02)For teaching practice becomes effectively an educational development action it must be focused on the formation of the subject as a whole. Through this practice, in the case of this study, in the environment of commercial ... -
Habilidades sociais: o que pensam os professores de alunos com deficiência no ensino regular
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-08-26)This research, entitled “Social Skills: What do teachers of students with disabilities think in regular education”, was developed in a Municipal Elementary School in the municipality of Santarém-PA, seven teachers who ... -
O impacto do programa institucional de bolsa de iniciação à docência nos egressos de licenciatura em letras - inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The Institutional Grant Programme for Teaching Initiation (Pibid) has been an object of much research in the field of education. It was created with the purpose of improving initial teacher education by providing student ... -
A implantação do Programa mais Educação no Município de Itaituba-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
Os indígenas e o ensino superior na Amazônia: realidade e perspectivas da política de ação afirmativa da Universidade Federal do Oeste do Pará (2010 – 2015)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-03-31)The inclusion and participation of indigenous people in higher education are part of historical claims and struggles of social movements for equal conditions in education in public policies. Due to its relevance in ... -
A infância na percepção de crianças em acolhimento institucional no mu - nicípio de Santarém-Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-08-28)Studies on the history of childhood and discussions on shelters and their implications for the physical, psychological and social development of the institutionalized child have been diffused for some time by theorists ... -
A instrução em Santarém de 1935 a 1956: concepções veiculadas no jornal católico O Mariano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-06-29)The study aimed to identify how teaching was assimilated in Santarém, in the west of Pará, what conceptions there was in the middle of the last century, from the information published in the newspaper O Mariano, source ... -
Instrução pública no Baixo Amazonas e Tapajós: dificuldades e desafios na implantação das primeiras escolas no império
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em BiociênciasUFOPAPrograma de Pós-Graduação em Educação, 2021-06-30)The present research deals with Public Instruction in the period of the Empire, aiming to study the process of implantation of "Public Instruction" in the Lower Amazon and Tapajós Region, from the Decree Law of October ... -
AS INTERAÇÕES DA CRIANÇA SURDA NO ESPAÇO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-03-06)This research has a main objective to understand, in the space of early childhood education, how the interactions between the deaf child and the social environment in which they are inserted and in which they participate ... -
A lei nº 10.639/2003: à luz das práticas pedagógicas em escolas quilombolas no alto rio Trombetas- Oriximiná/Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This study aims to analyze how the pedagogical practices of teachers of quilombola schools can contribute to the process of applicability of Law nº 10.639 / 2003 in these educational spaces, assuming the following hypothesis: ... -
Leitura de estudo e conhecimento na formação inicial dos estudantes de pedagogia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-04-28)This research work is part of a project called “reading-based study and knowledge in initial pedagogy student education”. The objective of the study is to investigate how reading articu-lates with knowledge and qualification, ... -
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPA, 2023-01-25)This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the ... -
Leitura e formação: contribuições da biblioteca no rio Arapiuns
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró Reitoria de Pesquisa, Pós Graduação e Inovação Tecnológica, 2020) -
Leitura-escrita na pré-escola: percepções e prática de uma professora em Santarém-PA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-09)The present research understands that reading-writing is often an activity that occupies a large part of the work with children in child education, especially from 4 years of age onwards. Given that it is a topic that ... -
Lesson Study na Formação Inicial de Professores: uma experiência com licenciandos de letras-inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-27)This study addresses the use of the Japanese practice Lesson Study in initial teacher education. It is linked to the Teacher Professional Development through Lesson Study line of the Research Group Center for Research in ... -
Lesson Study: uma experiência com três professores de inglês da rede pública estadual em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-24)The present study presents the results of the application of a Lesson Study cycle in a state public school in the city of Santarém-PA. The purpose of this study was to identify contributions to the professional development ... -
O lugar da biblioteca na escola de tempo integral em Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-03)This study contextualizes the recent changes occurring in the Brazilian public school with the proposal of the federal Government of integral education and the implementation of the full time school, initially tracing a ... -
A manifestação da corporeidade nas práticas pedagógicas dos professo - res de educação infantil em escolas públicas e privadas de Santarém – Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-02-10)The purpose of this study was to investigate the manifestation of corporeality in the pedagogical practices of nursery school teachers in the activity room with the children of public and private schools in Santarém - Pará. ... -
METODOLOGIAS ATIVAS: SALA DE AULA INVERTIDA EM TURMAS DO ENSINO SUPERIOR
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-07-30)This dissertation researched on the active methodology Inverted Classroom, from the English Flipped Classroom, in an applied way in a Virtual Learning Environment (VLE) used as an element of support to the Programming Logic ... -
Modelagem matemática e tecnologias digitais para o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)The research addresses the insertion of the use of Digital Technologies (TD) articulated to the assumptions of Mathematical Modeling (MM) in teaching. It has as a vector principle the pedagogical mobilization of knowledge ...