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Título: Os conectivos e a relação de sentidos no texto: uma proposta para o ensino de língua por meio do uso do coordenador “mas”.
metadata.dc.creator: BATISTA, Suzana de Jesus Vieira
Palavras-chave: Ensino de língua;Conectivos;Produção Textual
Data do documento: 25-Nov-2022
Editor: Universidade Federal do Oeste do Pará
Citação: BATISTA, Suzana de Jesus Vieira. Os conectivos e a relação de sentidos no texto: uma proposta para o ensino de língua por meio do uso do coordenador “mas”. Orientador: Roberto do Nascimento Paiva. 2022. 117 fls. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1186
Abstract: It is a recurring fact in the education system, the great difficulty that students in the final years of elementary school, have in recognizing problems of textual coherence and organization of paragraphs in written productions. Among the causes of these difficulties are those related to the use of connectives, as they do not always know how to establish the meanings that these language mechanisms can attribute to the text. In search of finding alternatives that can contribute to a language teaching practice that can expand the student's linguistic knowledge, in order to equip him to better develop written productions, the following problematizing question arose: How to develop in 9th grade students of elementary school II of a state school in the municipality of Parintins-Am the ability to identify problems of cohesion and coherence in their own texts? Seeking to resolve this issue, we established the general objective of this research to investigate how activities using the connective “mas” can enable the student to recognize problems of cohesion and coherence in the text itself. The theoretical basis of this work refers to Franchi (2006), Cunha and Cintra (2017), Neves (2011,2017,2018, 2021), Koch (2018) Vieira (2017, 2019) among others. The methodology used was developed from the diagnostic analysis of data that were collected through the production of a dissertation-argumentative text, in which it was verified how students use the coordinating textual connectives and specifically analyzed which meanings the coordinator “mas” presents in the teachers’ texts, based on the polysemy of this connective presented by Cunha and Cintra (2017), Neves (2011). It is considered in this study that the diagnostic analysis is a fundamental part of the work with the teaching of grammar, because it is from the uses that the teacher will be able to verify how a linguistic element behaves in the communicative sphere of the student. For this, a didactic sequence was elaborated based on Vieira's proposal (2017) as a suggestion for language teaching anchored in linguistic studies and, in this way, to contribute with Portuguese language teachers to the development of the reflective study of grammar.
Resumo: É recorrente na prática de produção textual na escola o fato de que muitos alunos apresentam dificuldades na organização dos parágrafos e na progressão textual o que resulta em textos com incoerências, verifica-se que a reescrita raramente é realizada, pois grande parte dos alunos não possuem a habilidade linguística necessária para fazer a autocorreção textual. Diante dessa preocupante situação tem-se o seguinte questionamento: Como desenvolver nos alunos a capacidade de identificar problemas de coesão e coerência em seus próprios textos? Estabelecemos como objetivo geral investigar como as atividades com o uso do conectivo “mas” podem habilitar o aluno a reconhecer problemas de coesão e coerência no próprio texto. A base teórica dessa pesquisa referencia-se em Franchi (2006), Cunha e Cintra (2017), Neves (2011, 2017,2018, 2021 ), Koch (2018) Vieira (2017, 2019) dentre outros. A metodologia utilizada desenvolveu-se a partir da análise diagnóstica dos dados que foram coletados por meio de uma produção de um texto dissertativo-argumentativo, do qual se verificou como os alunos utilizam os conectivos textuais coordenadores e, especificamente, se analisou os sentidos que o coordenador “mas” apresenta nos textos dos docentes. Obtivemos como resultado dessa pesquisa que a polissemia desse conectivo apresentada por Cunha e Cintra (2017), Neves (2011) foram comprovadas por meio da análise descritiva. Elaborou-se uma sequência didática embasada na proposta de Vieira (2017) como uma sugestão para o ensino de língua e, dessa forma, contribuir com os docentes de Língua Portuguesa para o desenvolvimento do estudo reflexivo da gramática.
URI: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1186
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