Itens para a visualização no momento 5-24 of 46

    • Atividades didáticas integradas (ADIs): uma proposta para a ampliação da capacidade linguístico-discursiva no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/7480043248409359; VINHOTE, Ana Diane Pereira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-10)
      This work developed from the concern with the fact that a teaching model that still makes the students passive, who see no use in what is being taught, is still in school. It aims to contribute to the studies and teaching ...
    • Atividades didáticas integradas em ensino de gêneros: uma perspectiva dialógica da linguagem no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/5746460491134040; SARDINHA, Eliana Patrícia Santos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-06-18)
      This work aims to investigate how Integrated Teaching Activities (reading, writing, speaking, linguistic reflection) can resize the practice of teaching gender in Portuguese language, in elementary school, taking in account ...
    • Atividades didáticas integradas no ensino de língua portuguesa relações: dialógicas no campo jornalístico-midiático 

      http://lattes.cnpq.br/4465290502640946; MACIEL, Glaiany Pinheiro (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-10-31)
      Investigating a pedagogical action that indicates possible and necessary ways for a linguistic reflection that aims to expand the student's linguistic-discursive capacity is the main scope of this work, for this, we ...
    • Atividades didáticas integradas: proposição de aprendizagens com gêneros discursivos em tempos de pandemia 

      ALMEIDA, Paula Andréa Grandal de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-12-10)
      This work was born from the reflections fostered in the classes of the Professional Master's Degree Program in Letters – PROFLETRAS, and from everyday experiences with the teaching of the mother tongue. Its objective is ...
    • Atividades integradas de oralidade, leitura, escrita e reflexão linguística: uma perspectiva sociointeracionista e textual - discursiva 

      http://lattes.cnpq.br/4106841802578738; SANTOS, Eucinei Janete Costa Coelho dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-09)
      Faced with the reality of teaching Portuguese language learning, often reduced to the contents of normative grammar, focused on a textual approach attached to the study of typologies and practice with discursive genres, ...
    • Os conectivos e a relação de sentidos no texto: uma proposta para o ensino de língua por meio do uso do coordenador “mas”. 

      http://lattes.cnpq.br/6943795267778226; BATISTA, Suzana de Jesus Vieira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-11-25)
      It is a recurring fact in the education system, the great difficulty that students in the final years of elementary school, have in recognizing problems of textual coherence and organization of paragraphs in written ...
    • A cultura amazônica como conteúdo de ensino nas aulas de língua portuguesa: uma proposta de ensino para o 8º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/5274541938417389; REIS, Jose Odiley Azevedo dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018)
      This work constitutes a teaching proposal that consists of the use of the Amazonian narratives as pedagogical content for the work in the classrooms of Elementary School II, in the municipality of Juruti - pá, in activities ...
    • Da história de vida à autobiografia: um diálogo entre gêneros para a produção textual 

      http://lattes.cnpq.br/7655295594189597; SILVA, Mirinaldo da Silva e (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-28)
      The teaching of mother tongue from the exploration of the continuum between genres of the same order (in that case, the recount) in the light of Textual Linguistics and Text Genres. This work analyzes the life history and ...
    • Do literário para a literariedade das narrativas da Amazônia: uma proposta de ensino de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/0357595958263096; MORAIS, Edriana Lúcia Fonseca de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      The literary artistic text is one of the most expressive instruments of collaboration in the formation of readers, because it carries a high quality and makes special use of the language, it has the great capacity of gives ...
    • O ensino da crônica na língua portuguesa na perspectiva da Olimpíada de Língua Portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/6827737775140112; EVARISTO, Lourivânia da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-12-31)
      This participative and qualitative research is linked to the study, research and intervention Group in reading, writing and literature at school - Lelit, from the Federal University of Western Pará - Ufopa. It aims to ...
    • Ensino da língua em uso: discutindo variação linguística 

      QUEIROZ, Jax Mara de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This dissertation, which discusses the language in use, on the phenomenon of linguis-tic variation, is part of a study carried out with 9th grade students, from the Marechal Rondon school, included in the municipal teaching ...
    • Ensino de português por meio de textos: implicações de uma metodologia proposta para ensino de prática de linguagem 

      SOARES, Lena Raimunda Paxiúba (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-22)
      This paper is focused on a Portuguese Language Teaching based on a methodological proposal. It is inserted of the study of reading and textual production, approaching a reflection about the methodology of teaching and ...
    • O ensino do artigo de opinião na perspectiva da olimpíada de Língua Portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/1622365196119664; MOREIRA, Maria Simone da Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-21)
      This work sought to answer, from a qualitative interpretative research study, ethnographic and applied nature, the following questioning: What are the prospects, the models and the development possibilities of the Portuguese ...
    • Estratégias de relativização no português brasileiro: diagnose de uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental em Santarém-PA e proposta para o ensino de gramática. 

      http://lattes.cnpq.br/7004355430807008; SILVA, Luciene Marinho da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-06-14)
      The present work has the general objective to identify relativization strategies used by 8th grade students and to propose activities of language in use that help in the reflection and mastery of the Portuguese language, ...
    • O gênero discursivo relato de experiências a partir das atividades didáticas integradas: uma proposta de ação didática para a 4ª etapa da EJA 

      COELHO, Maria de Fátima Lopes Trindade (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-10-14)
      This work aims to present a didactic action proposal to work on the discursive gender teaching based on the Integrated Didactic Activities (ADIs) of Moura (2017) and intends to contribute to the process of teaching and ...
    • O gênero reportagem na sala de aula: uma proposta de ensino para desenvolver a leitura, a escrita e a oralidade 

      http://lattes.cnpq.br/2988683484839828; SILVA, Udirlei Andrade da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-06-19)
      Considered a fundamental activity in the student's intellectual development, reading in the classroom has been object of study whose purpose is to show that this practice can contribute to the formation of a critical and ...
    • Gêneros e Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta na concepção dialógica de linguagem para o ensino fundamental II 

      http://lattes.cnpq.br/0564329735793616; ARAÚJO, Adalzinda Pinto (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-09)
      This research arose from a concern of mine as a research teacher in the teaching environment – the difficulties presented by students to expressing themselves in a reasoned way, through the public written and/or oral ...
    • Gêneros textuais e ensino: didatização e gêneros do argumentar a partir das ADI – Atividades Didáticas Integradas 

      http://lattes.cnpq.br/5254839656934285; NERES, Robson David de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This work, in addition to bringing reflections on the teaching of the English language in school, brings studies about the textual texts and their teaching from the Integrated Didactic Activities - ADIs. Assuming a language ...
    • Hipertexto: o link como recurso didático nas estratégias de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/3322781588861459; MORAIS JÚNIOR, Luiz Carlos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      This dissertation, requested by Profletras (Professional Master's Program in Literature), is inserted in the research line Reading, Writing and Teaching of Portuguese Language, from a socio-interactionist perspective, ...
    • (In)adequações curriculares no ensino de Língua Portuguesa: planos de ensino e práticas docentes de três escolas no município de Santarém 

      http://lattes.cnpq.br/8650522881962635; TAVARES, Mariley Simone Corrêa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016)
      The following research project intends to contribute so that reflections about the teaching of the Portuguese Language are made following the reading-writing-orality axis and to do so it followed to following methodological ...