Dissertações em Letras em Rede Nacional (Mestrado Profissional)
Navegar por
Submissões recentes
-
Estratégias de relativização no português brasileiro: diagnose de uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental em Santarém-PA e proposta para o ensino de gramática.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-06-14)The present work has the general objective to identify relativization strategies used by 8th grade students and to propose activities of language in use that help in the reflection and mastery of the Portuguese language, ... -
Os conectivos e a relação de sentidos no texto: uma proposta para o ensino de língua por meio do uso do coordenador “mas”.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-11-25)It is a recurring fact in the education system, the great difficulty that students in the final years of elementary school, have in recognizing problems of textual coherence and organization of paragraphs in written ... -
O ensino da crônica na língua portuguesa na perspectiva da Olimpíada de Língua Portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-12-31)This participative and qualitative research is linked to the study, research and intervention Group in reading, writing and literature at school - Lelit, from the Federal University of Western Pará - Ufopa. It aims to ... -
Leitura de contos da literatura de expressão amazônica: fruição e (re)conhecimento de práticas culturais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-11-06)The present dissertation entitled Reading of stories from the Literature of Amazonian Expression: fruition and (re) knowledge of cultural practices was born out of the teacher-researcher 's anxiety when realizing the ... -
Leitura literária e o ensino da língua portuguesa no ensino fundamental - 6° ao 9° ano: margens opostas ou travessia?
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-10-02)This Dissertation entitled Literary reading and the teaching of Portuguese in Elementary School - 6th to 9th grade: opposite margins or crossing? arises from a pedagogical need - literary education - so he investigated ... -
Narrativas orais populares: uma proposta metodológica para a inserção da oralidade no ensino de língua portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-04-29)This work aims to suggest a teaching strategy for the oral modality, with the use of oral narratives, to promote Portuguese language teaching that favors the development of linguisticdiscursive skills of students in the ... -
O protagonismo da biblioteca escolar: ratificando (ou não) a importância do espaço para a promoção da cultura letrada
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-30)School environment has got a space that is supposed to be of privilege to the formation of readers. Unfortunately, it is not what can be seen every day in Brazilian education institutes. Either there is space, but there ... -
Atividades didáticas integradas: proposição de aprendizagens com gêneros discursivos em tempos de pandemia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-12-10)This work was born from the reflections fostered in the classes of the Professional Master's Degree Program in Letters – PROFLETRAS, and from everyday experiences with the teaching of the mother tongue. Its objective is ... -
Livro didático de Língua Portuguesa e a Lei 10.639/2003: (ex)inclusão da temática negra no material do 6º ano do Ensino Fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-08-13)This research, entitled “Portuguese Language Textbook and Law 10.639/2003: (ex) inclusion of the black theme in the material of the 6th year of Elementary School” – aims to investigate the implementation of Law 10.639/2003 ... -
O gênero discursivo relato de experiências a partir das atividades didáticas integradas: uma proposta de ação didática para a 4ª etapa da EJA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-10-14)This work aims to present a didactic action proposal to work on the discursive gender teaching based on the Integrated Didactic Activities (ADIs) of Moura (2017) and intends to contribute to the process of teaching and ... -
Apropriação do smartphone na prática educativa: uma proposta de estratégia de leitura na educação de jovens e adultos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-06-30)This dissertation is affiliated to the Program of Professional Master’s Degree in Arts of the Federal University of Western Pará. It is part of the Language and Literacy research area on Reading, Writing, and Portuguese ... -
Narrativas orais da Amazônia: histórias contadas, histórias criadas em turma de 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalInstituto de Ciências da EducaçãoBrasil, 2021-12-23)This dissertation presents an intervention proposition called Stories Told, Stories Made, which exercises the reading and writing of the Oral Narratives of the Amazon (ONAs) in a 7th grade elementary school class. It’s ... -
Atividades didáticas integradas no ensino de língua portuguesa relações: dialógicas no campo jornalístico-midiático
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-10-31)Investigating a pedagogical action that indicates possible and necessary ways for a linguistic reflection that aims to expand the student's linguistic-discursive capacity is the main scope of this work, for this, we ... -
Leitura de contos da literatura de expressão Amazônica: fruição e (re)conhecimento de práticas culturais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-11-06)The present dissertation entitled Reading of stories from the Literature of Amazonian Expression: fruition and (re) knowledge of cultural practices was born out of the teacher-researcher 's anxiety when realizing the ... -
A leitura literária a partir dos contos de literatura de expressão amazônica: uma proposta de ensino para alunos do 8º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-11-04)This work is justified by its contribution to literary education, in Elementary School. It searches how the stories of Brazilian Literature of Amazonian Expression can contribute to the formation of readers based on the ... -
A variação linguística na escrita escolar: o uso do objeto direto anafórico em textos com diferentes graus de monitoração
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-02-02)In this work we investigate the use of the 3rd person anaphoric direct object as a variable phenomenon in school writing and we present a didactic proposal to work the subject pronoun, clitic pronoun, null object and ... -
Leitura literária e o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental – 6º ao 9º ano: margens opostas ou travessia?
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-02)This Dissertation entitled Literary reading and the teaching of Portuguese in Elementary School - 6th to 9th grade: opposite margins or crossing? arises from a pedagogical need - literary education - so he investigated ... -
A literatura no ensino fundamental e a Base Nacional Comum Curricular
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-12-10)The dissertation Literature in Elementary Education and the National Common Curricular Base, linked to the Professional Master's Program in Letters (PROFLETRAS), has the general objective of verifying how the teaching of ... -
Do literário para a literariedade das narrativas da Amazônia: uma proposta de ensino de leitura
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)The literary artistic text is one of the most expressive instruments of collaboration in the formation of readers, because it carries a high quality and makes special use of the language, it has the great capacity of gives ... -
A sequencia didática como recurso metodológico no ensino de língua materna a partir das proposições da Olimpíada de Língua Portuguesa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)This work is linked to the Research Group and Intervention in Reading, Writing and Literature at the school - LELIT and the Professional Master Program in Literature - PROFLE-TRAS. It aims to analyze, from the Didactic ...