Itens para a visualização no momento 1-20 of 46

    • (In)adequações curriculares no ensino de Língua Portuguesa: planos de ensino e práticas docentes de três escolas no município de Santarém 

      http://lattes.cnpq.br/8650522881962635; TAVARES, Mariley Simone Corrêa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016)
      The following research project intends to contribute so that reflections about the teaching of the Portuguese Language are made following the reading-writing-orality axis and to do so it followed to following methodological ...
    • O ensino do artigo de opinião na perspectiva da olimpíada de Língua Portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/1622365196119664; MOREIRA, Maria Simone da Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-21)
      This work sought to answer, from a qualitative interpretative research study, ethnographic and applied nature, the following questioning: What are the prospects, the models and the development possibilities of the Portuguese ...
    • Ensino de português por meio de textos: implicações de uma metodologia proposta para ensino de prática de linguagem 

      SOARES, Lena Raimunda Paxiúba (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-22)
      This paper is focused on a Portuguese Language Teaching based on a methodological proposal. It is inserted of the study of reading and textual production, approaching a reflection about the methodology of teaching and ...
    • Da história de vida à autobiografia: um diálogo entre gêneros para a produção textual 

      http://lattes.cnpq.br/7655295594189597; SILVA, Mirinaldo da Silva e (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-28)
      The teaching of mother tongue from the exploration of the continuum between genres of the same order (in that case, the recount) in the light of Textual Linguistics and Text Genres. This work analyzes the life history and ...
    • Práticas de produção textual: análise dos fatores de textualidade evidenciados nas produções textuais de alunos do 3º ano do ensino médio de uma escola pública de Santarém 

      http://lattes.cnpq.br/9649144163732319; SOUSA, Manuel Benjamin Monteiro Liberal (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-29)
      The objective of this work was to study the standards of textuality in textual productions of the 3rd year high school students in the State School Nossa Senhora Aparecida. The path taken by the author to the approach of ...
    • Narrativas amazônicas: uma proposta de ensino com a literatura Brasileira de expressão amazônica 

      http://lattes.cnpq.br/8027206533768186; SANTOS, Wilder Max Vieira dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)
      In view of the importance of the literature in Portuguese language classes, this dissertation aimed to present and develop a teaching proposal consist of a sequence of intervention activities that assist in the formation ...
    • O que são memórias literárias e como elas se realizam na proposta da olimpíada de língua portuguesa? 

      http://lattes.cnpq.br/9658548185805972; SOUSA, Nilciléia Almeida de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)
      The study, which is part of the Group of Research and Intervention in Reading, Writing and Literature at the School - Lelit, Federal University of Western Pará - Ufopa, develops within the scope of the debate on the teaching ...
    • Além da vitrine: de espectador a leitor – uma proposta de leitura de literatura brasileira de expressão amazônica no 9º ano 

      http://lattes.cnpq.br/2473129374374954; LEMOS, Márcia Alessandra de Freitas (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-06)
      The presente dissertation has the aim of providing theoretical reflections regarding the importance of literary reading teaching of Portuguese, understanding that literature is an inalienable right. Besides, it suggests ...
    • Leitura e produção de textos: a contribuição da OLP para o ensino de língua portuguesa por meio do gênero poema no 6º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/3031815552462449; SILVA, Selmir Sousa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-06)
      This work has the objective of describing the application of the Portuguese Language Olympics proposal and avaluate its contrubitions to the teaching of textual genres, more specifically the poem, for six grade students. ...
    • A cultura amazônica como conteúdo de ensino nas aulas de língua portuguesa: uma proposta de ensino para o 8º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/5274541938417389; REIS, Jose Odiley Azevedo dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018)
      This work constitutes a teaching proposal that consists of the use of the Amazonian narratives as pedagogical content for the work in the classrooms of Elementary School II, in the municipality of Juruti - pá, in activities ...
    • Para além do espaço de leitura: criação e reflexão das possibilidades de ler literatura em uma escola rural do município de Monte Alegre 

      http://lattes.cnpq.br/4527066563496827; VASCONCELOS, Raimundo Edivandro Alves de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      The present research "Beyond the space of reading: creation and reflection of the possibilities of reading literature in a rural school of the municipality of Monte Alegre" aims at the investigation of possible cultural ...
    • Leitura e biblioteca escolar: uma proposta de levar a ler em “lugares distantes” 

      http://lattes.cnpq.br/8989875234500862; MESQUITA, Alessandra Maria de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      This work has as its theme: Reading and school library: a proposal to take reading in "distant places". It is linked to the Professional Master's Program in Literature - Profile, the Study Group Reading and Intervention ...
    • Gêneros textuais e ensino: didatização e gêneros do argumentar a partir das ADI – Atividades Didáticas Integradas 

      http://lattes.cnpq.br/5254839656934285; NERES, Robson David de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This work, in addition to bringing reflections on the teaching of the English language in school, brings studies about the textual texts and their teaching from the Integrated Didactic Activities - ADIs. Assuming a language ...
    • Ensino da língua em uso: discutindo variação linguística 

      QUEIROZ, Jax Mara de Jesus (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This dissertation, which discusses the language in use, on the phenomenon of linguis-tic variation, is part of a study carried out with 9th grade students, from the Marechal Rondon school, included in the municipal teaching ...
    • Projeto com Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta para o ensino de língua portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/1516961158586507; COELHO, Rosiane Maria da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      The need to train subjects who make use of the Portuguese language in a reflexive, creative, critical and conscious way, be it in the oral modality or in the writing is not only fundamental. It is, above all, urgent. We ...
    • A sequencia didática como recurso metodológico no ensino de língua materna a partir das proposições da Olimpíada de Língua Portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/2215185800950800; SOUZA, Danilma Paiva de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This work is linked to the Research Group and Intervention in Reading, Writing and Literature at the school - LELIT and the Professional Master Program in Literature - PROFLE-TRAS. It aims to analyze, from the Didactic ...
    • Poemas amazônicos em sala de aula: um incentivo à valorização da cultura, leitura e produção de textos no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/3844954016299934; MOTA, Maria Ivanilce Silva da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-14)
      The present work has as main title Amazon Poems in the classroom: an incentive to the valorization of the culture, reading and production of texts in the elementary school, and brings as title of the Amazon intervention ...
    • Hipertexto: o link como recurso didático nas estratégias de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/3322781588861459; MORAIS JÚNIOR, Luiz Carlos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      This dissertation, requested by Profletras (Professional Master's Program in Literature), is inserted in the research line Reading, Writing and Teaching of Portuguese Language, from a socio-interactionist perspective, ...
    • Do literário para a literariedade das narrativas da Amazônia: uma proposta de ensino de leitura 

      http://lattes.cnpq.br/0357595958263096; MORAIS, Edriana Lúcia Fonseca de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-15)
      The literary artistic text is one of the most expressive instruments of collaboration in the formation of readers, because it carries a high quality and makes special use of the language, it has the great capacity of gives ...
    • Artífices do dizer, caminhos que levam a ler:a cultura da contação de narrativas orais amazônicas 

      CARDOSO, Josiane Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-11)
      There is, in the Amazon, the tradition of socially telling stories. Out of the everyday and the Amazonian imaginary, these narratives share experiences and educate. Given this, to recognize them was fundamental to make ...