Navegação Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por título
Itens para a visualização no momento 132-151 of 159
-
O que posso aprender com as fábulas infantis? Um estudo com mães e filhos sobre Habilidades Sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-16)Children's narratives can contribute to the development of the habit of reading and the development of social skills in children. The research aimed to: a) Identify possible contents of social skills classes in fables; ... -
Rabiscos na ponta do lápis: concepções de língua, linguagem, ensino e aprendizagem
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-05)This research is articulated with the Group of Reading, Research and Intervention in Reading, Writing and Literature in the School (LELIT), which, in turn, is connected to the line of re-search Educational Practices, ... -
RADIOGRAFIA DOS EGRESSOS PPGE/UFOPA (2015-2019): subsídios para elaboração de proposta de modelo de sistema de acompanhamento institucional.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-04-20)The research addresses the monitoring of graduates from the period 2015 to 2019, in the Graduate Program in Education at the Federal University of Western Pará, through a mapping of information about the contributions and ... -
Recursos Educacionais Abertos: contextualização da Tecnologia da Informação e Comunicação em uma escola na comunidade ribeirinha do município de Juruti/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-08-28)It is a time when technological advances allow people more connectivity, changes in the forms of communication and search for information, producing and sharing content – a reflection of a digital culture in society - ... -
Reflexões sobre a filosofia no Ensino Médio: o ensino de filosofia na rede escolar privada de Santarém-PA entre 2005 e 2021
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-12-10)Our objective was to diagnose the teaching of Philosophy in the context of High School, taking the reality of the private school network in the city of Santarém-PA, from the perspectives of teachers and managers involved ... -
A reforma do ensino médio no contexto do Plano Nacional de Educação (PNE)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-20)The stage of schooling called High School has already undergone several reforms and there is one in progress in the current context. In this bibliographic and documentary research, we aim to analyze how the reform of ... -
Relação universidade-escola no Programa Institucional de Bolsas de iniciação à docência - PIBID: um estudo do estado do conhecimento no catálogo de teses e dissertações da CAPES (2012-2018)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
ROBÓTICA EDUCACIONAL COMO CONTRIBUIÇÃO NA FORMAÇÃO DE NOVOS PROFESSORES DE TECNOLOGIA: UMA EXPERIENCIA NO ENSINO SUPERIOR
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-03-15)This study is a reference about the use of Educational Robotics, by means of the initial teachers training process of Licenciatura em Informática Educacional (LIE) [Degree in Educational Informatics] from the Universidade ... -
Robótica Educacional e o Ensino de Matemática: um experimento educacional em desenvolvimento no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)Technologies are fundamental tools in the classroom. In particular in mathematics teaching, Educational Robotics technology can contribute. The dissertation were developed readings and discussion of theoretical pathways ... -
Os saberes da experiência: um olhar sobre a construção das práticas pedagógicas do farmacêutico docente
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-06-21)After punctuating the teaching staff of college education we realize the needs of these professionals for a pedagogy degree. Such additional education is supposed to be a continuous process, with studies referring to the ... -
Sai o consumidor, entra o cidadão: educação como práticas da liberdade no curso de bacharelado em direito da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)Faced with a lot of legal courses offered in the country and an instrumental legal formation the present dissertation had as scope to analyze the problem of legal education of law courses in Brazil, as well as to investigate ... -
SER E ESTAR: A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE PROFISSIONAL DOCENTE NA EDUCAÇÃO BÁSICA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2015-12-17)The following research has the objective to analyze the conception of the elementary school teachers who work in "Madre Imaculada" public school in the municipality of Santarém, Pará, about the professional identity in the ... -
Sistema municipal de ensino de Santarém-Pa: implantação e implementação (2004-2014)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação Tecnológica, 2015) -
A SURDEZ NA ALDEIA: ANÁLISE DE UMA REALIDADE À LUZ DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-03-06)This dissertation is linked to the Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Surdos (GEPES) of the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). The general objective of this work is to analyze the teaching and learning ... -
AS TDIC E A EAD NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE INFORMÁTICA EDUCACIONAL: um experimento de ensino em AVA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-09-28)This work presents an investigation about the relationship of the Licensee in Educational Informatics (LIE), linked to the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) with the Digital Technologies of Information and ... -
TECNOLOGIA DIGITAL E EDUCAÇÃO: O CONTEXTO DO USO DE DISPOSITIVOS MÓVEIS PARA APRENDIZAGEM NO ENSINO FUNDAMENTAL II EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE SANTARÉM - PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-12-15)The changes, which are increasingly accelerated in the various social sectors, are a hallmark of today's society. The school, as an institution that belongs to this society, also suffers influences and mutations, mainly ... -
Tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores: representações sociais e práticas de utilização entre docentes e discentes do ICED-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-25)The general objective of this study was to analyze the social representations about Information and Communication Technologies (ICT) and your influence on the use of these resources in the process of teaching and learning, ... -
TIC na formação inicial: uma visão de futuros professores de dois cursos de licenciatura da UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)This work presents considerations about the perception of students related to the use of information and communication technologies (ICT) in university education. The society undergoes significant changes in its different ... -
A trajetória da educação escolar ofertada para os jovens reassentados do RUC Jatobá no contexto da construção da (UHE) Belo Monte em Altamira no Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-10-13)The actually study investigate the form, in which, happened the trajectory of school education to the woung of Urban Collective Resettlement Jatobá (UCR) in context of construction of Hydroelectric plant of Belo Monte. For ... -
Trajetórias Educacionais e Inclusão Social: relatos de ex-jogadores de futebol profissional de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-19)Even after more than a century of insertion in Brazilian territory, football remains one of the main elements of national culture. This fact contributed to the fact that this sport academically analyzed, mainly in its ...