Listar Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) por título
Mostrando ítems 60-79 de 159
-
O FECHAMENTO DE ESCOLAS DO CAMPO DAS ÁGUAS E DA FLORESTA: UM ESTUDO DE CASO NO MUNICÍPIO DE AVEIRO-PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-05-19)The investigative study in education about the closing of rural, of the waters and of the forest schools pointed out in its bulge the reasons for the phenomenon, its implications and importance for the development of the ... -
Formação (matemática) do pedagogo para os anos iniciais: perspectivas dialógicas no contexto do ensino remoto emergencial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-28)The present research proposes to understand the dialogical relations, in the circumstances of an Emergency Remote Education (ERE), in the initial training of pedagogues who will work in the initial years teaching ... -
A Formação Continuada de Professores na Perspectiva da Política de Educação Integral no Município de Santarém – Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-14)The proposal inducing the full-time policy in the country is encouraged by the implementation of the More Education Program, which was created with the aim of providing subsidies to the development of this policy. In the ... -
Formação de educadores para as escolas do campo em Santarém – Pará: da construção à partilha de saberes.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The true Field Education is the one capable of overcoming the School Walls. This education must be able to allow us to problematize how the field educators live and work, how they are thought and carried out the public ... -
Formação de professores/as para o ensino das relações étnico-raciais em cursos de Pedagogia no Estado do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-14)The research investigates the training of teachers for ethnic-racial relations, in Pedagogy courses at four federal public universities located in the State of Pará (Universidade Federal do Pará - UFPA, Universidade ... -
Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-06-03)This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal ... -
Formação e manifestações de expectativas de postulantes e estudantes de pós-graduação stricto sensu em educação de universidade periférica
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-11)This work, entitled "formation and the manifestations of expectations of the stricto sensu Education postulants/students of peripheral university", whose objective is to verify the epistemological pos-ture of the postulants ... -
A formação intelectual de jovens do ensino médio: caminhos e possibilidades para o pensar autônomo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-06-01)This research investigates the intellectual training of public high school young students. And tries to answer the following question: How does high school students of the Pará State Eas tern Region Federal University ... -
FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE ESTUDANTE DE IES PERIFÉRICA: UM ESTUDO NO CAMPUS DE ÓBIDOS DA UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-01)This work presents the result of a research “University education of students from peripheral HEIs: a study on the Óbidos da Ufopa campus”. It aimed to answer how the new graduate of higher education, belonging to the ... -
O Formazon e a Constituição de Espaços Colaborativos na Relação Universidade-Escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2019) -
Os Franciscanos alemães no Baixo Amazonas (1907 - 1962): o protagonismo político educacional de Dom Amando Bahlmann
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2019) -
A Gestão do ensino na residência multiprofissional em saúde no HRBA/Santarém: contribuições para a consolidação da cultura de hospital ensino na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-02)This study deals with Health Education in the Unified Health System (SUS) and aims to analyze how the teaching management was developed in the Multiprofessional Health Residency Program in Comprehensive Care in Orthopedics ... -
A gestão educacional: entre a democracia e a barbárie
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-02)In view of the crisis situation political, economic, social and educational amplified with the 2016 legal-media-parliamentary coup, the present work has the general objective: to analyze what the published studies on ... -
Gestão escolar na perspectiva democrática: estudo a partir dos Projetos de Intervenção desenvolvidos em escolas públicas da Região Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-07)This dissertation addresses the school management from study developed with the graduates of the course of specialization in school management/2013/UFOPA Class, which is based on democratic management perspective, and ... -
A gramática pedagógica do Português Brasileiro (BAGNO, 2012) e o ensino de gramática.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-25)The teaching of LP (Portuguese language) and, as the consequence of this, grammar teaching needs updating. With the advent of linguistic science in Brazil, numerous researchers dedicated themselves to the study of the facts ... -
As habilidades sociais na prática docente do professor de escolinhas comerciais de futebol
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-05-02)For teaching practice becomes effectively an educational development action it must be focused on the formation of the subject as a whole. Through this practice, in the case of this study, in the environment of commercial ... -
Habilidades sociais: o que pensam os professores de alunos com deficiência no ensino regular
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-08-26)This research, entitled “Social Skills: What do teachers of students with disabilities think in regular education”, was developed in a Municipal Elementary School in the municipality of Santarém-PA, seven teachers who ... -
O impacto do programa institucional de bolsa de iniciação à docência nos egressos de licenciatura em letras - inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The Institutional Grant Programme for Teaching Initiation (Pibid) has been an object of much research in the field of education. It was created with the purpose of improving initial teacher education by providing student ... -
A implantação do Programa mais Educação no Município de Itaituba-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAPró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Inovação Tecnológica, 2020) -
Os indígenas e o ensino superior na Amazônia: realidade e perspectivas da política de ação afirmativa da Universidade Federal do Oeste do Pará (2010 – 2015)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-03-31)The inclusion and participation of indigenous people in higher education are part of historical claims and struggles of social movements for equal conditions in education in public policies. Due to its relevance in ...