Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE): Envíos recientes
Mostrando ítems 61-80 de 165
-
Os saberes da experiência: um olhar sobre a construção das práticas pedagógicas do farmacêutico docente
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-06-21)After punctuating the teaching staff of college education we realize the needs of these professionals for a pedagogy degree. Such additional education is supposed to be a continuous process, with studies referring to the ... -
Rabiscos na ponta do lápis: concepções de língua, linguagem, ensino e aprendizagem
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-05)This research is articulated with the Group of Reading, Research and Intervention in Reading, Writing and Literature in the School (LELIT), which, in turn, is connected to the line of re-search Educational Practices, ... -
O programa mais educação: concepções e desafios para a gestão escolar
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-12-06)The dissertation did analysis about the conceptions and practices of integral education and its implications in the actions of the managers of schools that developed the More Education Program of the Santarém / PA Municipal ... -
Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-12-07)The research addresses the theme of fulltime education, laying emphasis on the More Education Program (MEP) as a policy of inducing integral education. Analyzed the trajectory of MEP in two State schools from Santarém in ... -
Análise da implantação e do processo inicial da avaliação institucional na Ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-03-15)This research problematized the institutional evaluation of the Federal University of Western Para, within Sinaes. The overall objective was to analyze the implementation and the initial process of institutional evaluation ... -
Estágio curricular como integrador das tecnologias digitais na formação inicial do professor de letras
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-12-06)Study the initial formation of Portuguese Language (PL) teachers for the emerging reality, governed by the digital information and Communication Technologies, assumes a sharp eye for legal propositions that guide the ... -
Leitura de estudo e conhecimento na formação inicial dos estudantes de pedagogia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBRASILPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-04-28)This research work is part of a project called “reading-based study and knowledge in initial pedagogy student education”. The objective of the study is to investigate how reading articu-lates with knowledge and qualification, ... -
AS TDIC E A EAD NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE INFORMÁTICA EDUCACIONAL: um experimento de ensino em AVA.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-09-28)This work presents an investigation about the relationship of the Licensee in Educational Informatics (LIE), linked to the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) with the Digital Technologies of Information and ... -
ENTRE A SALA DE AULA, O RIO E O CIBERESPAÇO: TECNOLOGIAS COMO RECURSOS EDUCATIVOS E DE CONSERVAÇÃO AMBIENTAL NA AMAZÔNIA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-11-30)This research focuses on the insertion of technologies in environmental education actions promoted by the Citizen Science Project for the Amazon managed by the "Wildlife Conservation Society" and carried out by Sapopema ... -
A CONCEPÇÃO DE GRAMÁTICA E DE ENSINO DE GRAMÁTICA QUE EMERGE DA OBRA “A GRAMÁTICA DO PORTUGUÊS REVELADA EM TEXTOS” NEVES (2018)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-03-25)Linguistics, when constituted as a science, in the beginning of the 20th century, does not have its research focus turned to teaching. Despite this, at the end of the same century, a movement of grammar production began, ... -
FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE ESTUDANTE DE IES PERIFÉRICA: UM ESTUDO NO CAMPUS DE ÓBIDOS DA UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-01)This work presents the result of a research “University education of students from peripheral HEIs: a study on the Óbidos da Ufopa campus”. It aimed to answer how the new graduate of higher education, belonging to the ... -
ANÁLISE DA EFICIÊNCIA TÉCNICA DE CURSOS DE GRADUAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DO PARÁ-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-04)The internal institutional evaluation of Higher Education Institutions, within the context of the National System for Evaluation of Higher Education (Sinaes), in addition to certification, is carried out in order to improve, ... -
O FECHAMENTO DE ESCOLAS DO CAMPO DAS ÁGUAS E DA FLORESTA: UM ESTUDO DE CASO NO MUNICÍPIO DE AVEIRO-PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-05-19)The investigative study in education about the closing of rural, of the waters and of the forest schools pointed out in its bulge the reasons for the phenomenon, its implications and importance for the development of the ... -
Escola de tempo integral no estado do Pará: o estado da questão (2010-2020)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-30)The Full Time School in the State of Pará officially became part of the basic education context in 2012 through the implementation of the Full Time School Project. Considering what has been produced about the theme in the ... -
ROBÓTICA EDUCACIONAL COMO CONTRIBUIÇÃO NA FORMAÇÃO DE NOVOS PROFESSORES DE TECNOLOGIA: UMA EXPERIENCIA NO ENSINO SUPERIOR
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-03-15)This study is a reference about the use of Educational Robotics, by means of the initial teachers training process of Licenciatura em Informática Educacional (LIE) [Degree in Educational Informatics] from the Universidade ... -
O NOVO MAIS EDUCAÇÃO E OS LIMITES DAS REFORMAS EDUCACIONAIS NO CONTEXTO DE CRISE ESTRUTURAL DO CAPITAL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-06-09)This research aims to analyze the Mais Educação Program and its reformulation, the Novo Mais Educação Program, as well as the limits of educational reforms within the sociometabolic capital ordering and the current structural ... -
RADIOGRAFIA DOS EGRESSOS PPGE/UFOPA (2015-2019): subsídios para elaboração de proposta de modelo de sistema de acompanhamento institucional.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2021-04-20)The research addresses the monitoring of graduates from the period 2015 to 2019, in the Graduate Program in Education at the Federal University of Western Pará, through a mapping of information about the contributions and ... -
CLUBES DE LEITURA: UM ESTUDO DAS POTENCIALIDADES FORMATIVAS DO CLUBE DE LEITURA LIV/UFOPA NA CIDADE DE SANTARÉM- PARÁ
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-08-28)Reading clubs have been seen as important ways of promoting reading in several countries around the world. Its modes of realization reveal several ways of seeing and thinking about reading in the social environment, among ... -
AS INTERAÇÕES DA CRIANÇA SURDA NO ESPAÇO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-03-06)This research has a main objective to understand, in the space of early childhood education, how the interactions between the deaf child and the social environment in which they are inserted and in which they participate ... -
ANÁLISE INTERPRETATIVA DE PERCEPÇÕES SOBRE O USO DA LESSON STUDY NA FORMAÇÃO INICIAL E CONTÍNUA DE PROFESSORES DE INGLÊS NA AMAZÔNIA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de CIências da Educação, 2020-08-07)Studies involving Lesson Study have revealed positive results on a worldwide scale the initial and continuous teacher professional development. Mostly developed in the area of mathematics, there are few studies investigating ...