Dissertações em Educação (Mestrado): Recent submissions
Itens para a visualização no momento 141-160 of 165
-
A Música no Desvelamento do Universo Infantil: práticas pedagógico-musicais de professores das unidades e escolas municipais de educação infantil em Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-17)This research has as central objective analyze how teachers from municipal units and schools of Early Childhood Education in the urban perimeter of Santarém use music in their pedagogical practices. The specific objectives ... -
“Eu acho que é pras crianças pensarem no talento que elas têm”: o fazer musical na perspectiva de crianças participantes do Projeto Sementes Musicais em Santarém, Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-17)This study presents the music teaching and learning activity through a socio-political contextual lens called the mackin music in a non-formal teaching space in the city of Santarém-Pará, in the Amazon region, focusing on ... -
A Formação Continuada de Professores na Perspectiva da Política de Educação Integral no Município de Santarém – Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-14)The proposal inducing the full-time policy in the country is encouraged by the implementation of the More Education Program, which was created with the aim of providing subsidies to the development of this policy. In the ... -
Um Olhar Reflexivo sobre a Prática Pedagógica de Docentes da Matemática na Educação Básica de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-14)In Basic Education, Mathematical science was incorporated as a curricular component and has been considered one of the disciplines less appreciated by the students, may have as causes, the deficient qualification and the ... -
O Professor Iniciante na Profissão Docente na Escola do Campo na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-04)The choice for teaching while I went into a teaching course did not signify exactly to keep teaching. Whoever is in a profession lives steps, that for some may be easy while for others be stopped. The first step to get ... -
Programa Ensino Médio Inovador: universalização do ensino médio em Santarém – PA, no período de 2012 a 2014
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-11)The proposal inducing the full-time policy in the country is encouraged by the implementation of the More Education Program, which was created with the aim of providing subsidies to the development of this policy. In the ... -
Educação Integral em Tempo Integral na Escola no Campo em Santarém-Pará: o caso da Escola Irmã Dorothy Mae Stang
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)Full-time and full-time education is an issue that has taken center stage in educational policy in recent years. Therefore, this study had as central problem: What is the concept of integral and full-time education that ... -
O Problema da Linguagem no Ensino de Geografia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-04)This dissertation is within the great area about language and thought, in the scope of the school learning, and focuses on the conception of language by the area of Geography teaching in Brazil. Language is not only access ... -
Programa Bolsa Família: os efeitos na trajetória de crianças da Escola Esperança
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2020-02-07)This work aims to study the Bolsa Família Program in the trajectory of Elementary School II students, at Escola Esperança, from 2011 to 2014. The main question of the study is the following question: What is the influence ... -
Lesson Study na Formação Inicial de Professores: uma experiência com licenciandos de letras-inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-27)This study addresses the use of the Japanese practice Lesson Study in initial teacher education. It is linked to the Teacher Professional Development through Lesson Study line of the Research Group Center for Research in ... -
Vivências de Crianças Ribeirinhas da Amazônia e seu Processo de Humanização na Creche
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-28)Inspired by the Cultural Historical Theory – CHT from Vygotsky and collaborators, the study starts with the prerogative that the man humanizes himself through his own experience in culture and with it; that the education ... -
Trajetórias Educacionais e Inclusão Social: relatos de ex-jogadores de futebol profissional de Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-19)Even after more than a century of insertion in Brazilian territory, football remains one of the main elements of national culture. This fact contributed to the fact that this sport academically analyzed, mainly in its ... -
Lesson Study: uma experiência com três professores de inglês da rede pública estadual em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-24)The present study presents the results of the application of a Lesson Study cycle in a state public school in the city of Santarém-PA. The purpose of this study was to identify contributions to the professional development ... -
Políticas Educacionais da Secretaria Municipal de Educação de Santarém no Período de 2003 a 2016
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-07)The research aimed to identify and record the educational policies implemented by the Municipal Department of Education and Sports of Santarém, state of Pará, from 2003 to 2016. The choice of the period to conduct the ... -
Educação e Tecnologia no Interior da Amazônia: o pensamento computacional e as tecnologias da informação e comunicação como auxílio em processos de ensino-aprendizagem
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)This work aims to investigate the discussion about Computational Thinking in the Amazonian context, more precisely in the western region of Pará (Santarém municipality), with the help of information and communication ... -
Norma-Padrão: caracterização e ensino
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-10-13)The objective of this research is to understand how the objective standard norm of Brazilian Portuguese is characterized and what are its implications for teaching, using as corpus texts of newspapers of greater circulation ... -
Conhecimento de Docentes sobre Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Ensino Superior de Enfermagem em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)Information and Communication Technologies (ICTs) stand out as important characteristics of contemporary society and foster transformations that are currently the target of diferente fields of research. Thus, the general ... -
A Educação Escolar e a Sociedade em Itaituba-PA no Processo de Expansão da Economia Extrativista Mineral
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-30)Schooling is discussed here as research object in the municipality of Itaituba-PA, problematized on the relation of this town with the socioeconomical context generated by gold exploitation. Firstly the historical construction ... -
A brincadeira de faz-de-conta de papéis sociais e a constituição da personalidade das crianças na pré-escola
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-09-05)This paper aims to comprehend in which way social roles make - believe activities contribute to children's personality development. For that, specifically, there was an attempt to characterize the cultural context (school ... -
Robótica Educacional e o Ensino de Matemática: um experimento educacional em desenvolvimento no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)Technologies are fundamental tools in the classroom. In particular in mathematics teaching, Educational Robotics technology can contribute. The dissertation were developed readings and discussion of theoretical pathways ...