Afeto na prática docente na educação infantil

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Universidade Federal do Oeste do Pará

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The subject of this work is affection in teaching practice in early childhood education. Therefore, the general objective was to analyze the relevance of affection in teaching practice in Early Childhood Education, identifying the main challenges and strategies to promote an affective learning environment. The methodology used was bibliographical research, analyzing books, such as: Affectivity in early childhood education: its importance and influence on child development (GONÇALVES. M.C.S; PIMENTA, D.C.F.G, 2023), Pedagogy of Autonomy (FREIRE, P., 1996 ), Pedagogical Psychology (VYGOTSKY, L.S, 2003), Relationships between affectivity and intelligence in children's mental development (PIAGET, J., 2014), PELA, Scientific Committee of the Science Center et al. The Impact of Early Childhood Development on Learning, 2007. In the first part, we discuss teaching practices that are characterized as affection, conceptualizing affection and how it can be present in the teacher-student relationship, and how emotions give rise to affectivity, becoming important for the formation of the individual. In the second part, it deals with the child's performance in early childhood education, which conceptualizes how this stage is important in the child's educational process, and is also ensured as a right provided for in official documents, such as: Federal Constitution of 1988. Law of Guidelines and Bases of National Education, National Curricular Guidelines for Early Childhood Education, National Common Curricular Base. In the third part, the challenges of establishing solid emotional bonds with children are presented, explaining how each child has their own particularities and emotions, articulating how affection plays an important and efficient role in building a healthy educational environment. The results indicate that affection in teaching practices is widely recognized by several studies, which show that children who are emotionally secure and supported by their educators have better academic performance and more developed socio-emotional skills. However, many educators still face significant challenges in effectively integrating these practices into everyday classroom life. In this way, understanding the impact of affection on children's academic and emotional development can contribute to improving pedagogical practices and creating a more welcoming and efficient school environment.

Resumo

O presente trabalho tem como temática o afeto na prática docente na educação infantil. Assim sendo, o objetivo geral foi analisar a relevância do afeto na prática docente na Educação Infantil, identificando os principais desafios e estratégias para promover um ambiente de aprendizagem afetivo. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica, analisando livros, tais como: A afetividade na educação infantil: sua importância e influência no desenvolvimento da criança (GONÇALVES. M.C.S; PIMENTA, D.C.F.G, 2023), Pedagogia da Autonomia (FREIRE, P., 1996), Psicologia pedagógica (VYGOTSKY, L.S, 2003), Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança (PIAGET, J., 2014), PELA, Comitê Científico do Núcleo Ciência et al. O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem, 2007. Na primeira parte, discorremos sobre práticas docentes que se caracterizam como afeto, conceituando o afeto e como ele pode estar presente na relação professor-aluno, e como as emoções dão origem a afetividade, se tornando importantes para a formação do indivíduo. Na segunda parte, trata sobre o desempenho da criança da educação infantil, que conceitua como esta etapa é importante no processo educacional da criança, e é também assegurada como um direito previsto em documentos oficiais, como: Constituição Federal de 1988. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Base Nacional Comum Curricular. Na terceira parte, é apresentado os desafios em estabelecer vínculos afetivos sólidos com as crianças, explicando como cada criança tem suas particularidades e emoções, articulando como o afeto desempenha um papel importante e eficiente na construção de um ambiente educativo saudável. Os resultados indicam que o afeto nas práticas docentes é amplamente reconhecido por diversos estudos, que mostram que crianças emocionalmente seguras e apoiadas por seus educadores apresentam melhor desempenho acadêmico e habilidades socioemocionais mais desenvolvidas. No entanto, muitos educadores ainda enfrentam desafios significativos para integrar efetivamente essas práticas no cotidiano da sala de aula. Desta forma, compreender o impacto do afeto no desenvolvimento acadêmico e emocional das crianças pode contribuir para a melhoria das práticas pedagógicas e para a formação de um ambiente escolar mais acolhedor e eficiente.

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Citação

SANTOS, Laila Cristina Souza dos; SANTOS, Marcela Costa. Afeto na prática docente na educação infantil. Orientadora: Maria de Fátima Sousa Lima. 2024. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Licenciatura em Pedagogia, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/handle/123456789/2779

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