Now showing items 401-420 of 508

    • Demonstrar é preciso?! O enigma dos cavalos desvendado pelo método de indução 

      http://lattes.cnpq.br/3523924385861919; OLIVEIRA, Douglas Sawaki (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)
      The present research brings an experience report of a minicourse developed by scholarship students of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) from the Degree Course in Mathematics and Physics ...
    • Comunidade de aprendizagem: uma proposta para a aprendizagem de física 

      http://lattes.cnpq.br/8524334157626235; ARAUJO, Marcos Paulo Rodrigues (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-07)
      This article is a study ofspecific group of sciences students within a federal brazilian university, this group is constituted for university students and high school students and regardless of degrees, the article seeks ...
    • Avaliação da aprendizagem como ato reflexivo no ensino da matemática nas turmas de 9º ano da Escola Municipal Paulo Rodrigues dos Santos 

      http://lattes.cnpq.br/7318330528437084; SANTOS, Patrícia Guimarães dos; BATISTA, Wilk Raimundo da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)
      The main objective of this research was to understand how the evaluation of learning is carried out through the contents of mathematics worked in the 9th grade classes, their difficulties and their causes after the process ...
    • Ciência/física na educação infantil: uma proposta para ensinar dia e noite e estações do ano 

      http://lattes.cnpq.br/0310594542801262; MOTA, Joelda Ronisia da Silva; SANTOS, Lidiane Ferreira dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)
      The present work describes the application of activities that addressed the themes Day and Night and Seasons of the year in a class of child education and, from the difficulties encountered. Propose a didactic support ...
    • Fartura e festejo: comida, canto e dança no circuito de trocas da Festa de São Benedito em Almerim/PA 

      http://lattes.cnpq.br/8071088365798323; FIGUEIREDO, Vanessa Lima Brasil de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2022-08-19)
      Saint's feasts are traditional popular celebrations quite common in the Amazon, which value, besides the religious rites themselves, practices of exchange and reciprocity that circulate various types of material and symbolic ...
    • Avaliação em Língua Portuguesa: uma análise em Ensino Fundamental II em Santarém-PA 

      NUNES, Valdilena Maria de Ataíde (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-14)
      This work presents some considerations on school learning evaluation starting by listing some authors and their definitions on the theme and discuss Portuguese language teacher’s goal in the perspective of evaluation. Then ...
    • Análise dos aspectos da abordagem CTSA no contexto de um clube de educação ambiental e tecnologias digitais 

      http://lattes.cnpq.br/1294118929432551; VALE, Junivon da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-21)
      The present aims to analyze how the implementation process and the practices developed in an Environmental Education and Digital Technologies Club contemplate aspects of the STSE approach. The research starts from the ...
    • A participação no município de Santarém-PA: um estudo de caso do Conselho Municipal de Saúde. 

      NASCIMENTO, Raidiene Cunha do (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Sociedade, 2020-02-06)
      The health council is an instrument of social control of a permanent and deliberative character, it is instituted by federal, state and municipal law, it acts as a supervisory body and participates in the planning of the ...
    • As dificuldades na aprendizagem da física no primeiro ano do ensino médio do Colégio Estadual Pretextato da Costa Alvarenga 

      SANTOS, Brazilina Souza dos; MOURA, Dorival de Araújo (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)
      The objective of this study was to detect the difficulties of the students of the first year of high school regarding the learning of the contents of physics given by the State High School Pretextato of Costa Alvarenga ...
    • As adequações/inadequações na formação profissional dos alunos do parfor do curso de licenciatura integrada em matemática e física no Município de Óbidos 

      MARINHO, Janice Correa; LIMA, José Ribamar Alves de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2012-02-24)
      The aim of this work was to examine whether students PARFOR of Óbidos UFOPA they are doing Integrated Degree in Mathematics and Physics are being formed for the area of their professional activities. This work is necessary ...
    • Aplicação de experimento sobre eletromagnetismo no ensino da física no 9º ano 

      NOBRE JÚNIOR, Humberto de Oliveira; SOUSA, Manoel Franceildson Castro de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)
    • A percepção docente sobre o ensino de matemática no contexto da educação escolar indígena: um estudo no Município de Belterra-Pa 

      SANTOS, Maria Marliene Costa dos; SILVA, Rui da Cunha Barbosa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)
      This research brings to the educational scene a discussion about the teaching conception about teaching mathematics in the context of Indigenous School Education, through a study developed in the municipality of Belterra ...
    • Poliedros de kepler-Poinsot: explorando poliedros regulares não convexos com o geogebra 

      http://lattes.cnpq.br/5466673923692736; ARAGÃO, Fabrícia Pinho (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-01)
      This work deals with regular non-convex polyhedra, known as Kepler-Poinsot polyhedra. Its general objective is to use dynamic geometry resources to expand the understanding about the following questions: why are ...
    • Rumo ao topo: a utilização de jogos como recurso didático de ensino de matemática e de física 

      http://lattes.cnpq.br/8663333415298045; SOUSA, Gabriel Rocha (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)
      The teaching of Mathematics and Physics are always seen as “Bicho Papão” by students. However, we can change this misconception about these areas of knowledge. Teaching through games is one of the areas that has grown ...
    • Álgebra booleana: histórico e aplicações 

      SOUSA, Joilson Sena de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-12-05)
      This paper presents a brief history of Boolean algebra and how it can be applied for the automation of digital machines and systems. For this, it was shown with Socrates, Plato and Aristotle, the origin of the Law of ...
    • Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia 

      http://lattes.cnpq.br/3003678731143471; BRANCHES, Messias Viana (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-17)
      This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the ...
    • Reflexões acerca do ensino da argumentação na educação básica 

      IMBIRIBA, Nahiny Oliveira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)
      This work presents reflections on the teaching of argumentation in basic education. Its objective is to rethink the practices of this teaching that have been carried out by Portuguese Language teachers. In addition, it ...
    • Eclipse lunar: explicações científicas e míticas de indígenas da etnia Wai Wai 

      http://lattes.cnpq.br/8525599013504075; PEREIRA, Maclean Vieira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)
      How did the Universe come about? What is the origin of the Moon? What explains the formation of eclipses? Questions like these have always been asked and in the most diverse civilizations, but the answers have not always ...
    • Implicações na saúde humana: Mercúrio Total em Camarão, Avium, Piracuí e Pirarucu seco comercializados em Santarém 

      VASCONCELOS, Lizandra de Oliveira (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-01)
      The Tapajós River has areas of gold mining (Au) with the use of mercury (Hg), this toxic metal can cause damage to health. Through the action of microorganisms, the Hg present in the rivers undergoes methylation, being ...
    • Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades 

      http://lattes.cnpq.br/3222818452550681; SOUZA, Kamila Mayara Sampaio (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-06-30)
      Considering the importance of the Law 10.639/2003, which establishes requirements for the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, this research aimed to understand how ethnic-racial relations and ...