ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física
Navegar por
Submissões recentes
-
Análise psicométrica e pedagógica da prova da primeira fase da OBMEP respondida por um grupo de alunos do 6º e 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-11)The public school mathematics olympics (OBMEP)... -
Uma análise da construção do letramento estatístico nas provas do Exame Nacional de Acesso ao Mestrado Profissional de Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2021)The objective of the research is to investigate and discuss how the contents of Statistics have been approached within the perspective of the construction of statistical literacy in the tests of the National Examination ... -
Tecnologias para o ensino de matemática: computador e smartphone no processo de ensino-aprendizagem na escola José de Alencar em Santarém/Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2020) -
Uma abordagem dos estados físicos da água com uso de investigação no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2017)The objective of this work is to describe the development of a Sequence of Investigative Teaching (SEI) to study the physical states of water and to highlight important results achieved with activities regarding student ... -
Tecnologias educacionais e educação integral : uma interface possível
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED., 2021)The present work seeks to develop mechanisms that help in the learning of mathematics, from an experimental and investigative perspective. One of its objectives is to discuss how the articulation between educational ... -
Um estudo sobre o ensino de equação do 1º grau no 7º na Escola Rosália Nunes
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2018) -
Uma visita ao disco de Poincaré: proposta de material para aperfeiçoamento de professores
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-04-11)This work proposes a support material for teaching non-Euclidean geometries, which can be used during initial teacher training or teacher improvement. We will do this by means of a model of the hyperbolic geometry known ... -
Sistemas de numeração: registro de uma experiência em clubes de matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-12)This paper aims to present and systematize the records of the activity entitled Numbering Systems developed in the years 2015 to 2018 by PIBID fellows at the Laboratory of Mathematical Applications-Lapmat, at the Federal ... -
Robótica educacional: desafios e possibilidades no ensino de matemática no Qui lombo de bom Jardim - Santarém/Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019)Currently, in the educational media, alternatives are sought that will promote the development of new activities related to the introduction of new pedagogical techniques that aim to contribute to the permanence and ... -
Revisão bibliográfica sobre histórias em quadrinhos na educação matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-10-26)When analyzing the potential of Comics in Mathematics teaching and learning, the idea of developing this research arose, to make a survey of productions developed in this area. In this sense, this work seeks to map, ... -
Reflexão acerca do uso da maquete como uma estratégia didática para o ensino de física
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)The contemporary challenge is to seek alternative educational practices to mitigate the impacts of students' learning deficits, especially in the discipline of Physics. Therefore, there is a need to analyze current ... -
Recreação e ensinamento matemático através de jogos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The purpose of this study was to understand the functionality of the mathematical games worked in the 6th year, analyzing the construction of knowledge, where playfulness is part, in a pleasurable way in the teaching ... -
Quatro Operações: os Porquês por Trás do Passo a Passo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018)Significantly presenting the four mathematical operations in primary education is not a trivial task for some teachers, especially in the initial grades where this responsibility is conditioned to the teacher teachers ... -
Perfil dos professores de física que atuam no ensino fundamental e médio em Almeirim – Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
Uma Simplificação do Problema de Apolônio em Construções Dinâmicas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-02)In this work, solutions to problems involving tangency are presented, more specifically, the cases involving only points and lines in the Apollonius problem, built from the GeoGebra dynamic geometry environment, that is, ... -
Uma proposta metodológica para o ensino aprendizagem envolvendo frações no 6° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)Elementary education is a starting point in the teaching-learning process. This school initiation must have practices and resources that stimulate the assimilation of knowledge in the classroom. Thus, this research arises ... -
Uma proposta didática de matemática para o ingresso do ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-27)This research aims to present a didactic proposal based on the skills students should have when entering high school, teachers' perceptions and the BNCC Mathematics. For this was made a survey of references on; teaching, ... -
Uma análise sobre a utilização de problemas no ensino de física através de Temas Regionais (EFATR)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-11)The present work arises from the need to think about alternatives to incorporate the changes required for the teaching of Physics in basic education from the promulgation of the National Common Curricular Base (BNCC), ... -
O uso do laboratório de informática nas aulas de matemática nas quatro operações com alunos de 6º ano do ensino fundamental: um estudo na Escola Municipal “Antônio da Silva Barbosa”, Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
O uso de dobraduras como recurso didático para explorar os pontos notáveis de um triângulo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)Assuming the principle that through activities that motivate and challenge students, the learning process becomes easier, pleasurable and meaningful, this research presents a methodological proposal for teaching Geometry, ...