Navegação ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por data do documento
Itens para a visualização no momento 1-20 of 64
-
Aplicação de experimento sobre eletromagnetismo no ensino da física no 9º ano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
Avaliação da aprendizagem como ato reflexivo no ensino da matemática nas turmas de 9º ano da Escola Municipal Paulo Rodrigues dos Santos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The main objective of this research was to understand how the evaluation of learning is carried out through the contents of mathematics worked in the 9th grade classes, their difficulties and their causes after the process ... -
Experimento de baixo custo no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
O ensino da matemática através da resolução de problemas e do uso da arte no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The objective was to understand how the classroom practices involving problem solving in mathematics classes are developed through art in the 6th grade classes of elementary school, developed at the Municipal School of ... -
O conhecimento sobre os números racionais nas turmas de 9º ano do ensino fundamental e de 3º ano do ensino médio da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professor Aluízio Lopes Martins. se estão equiparados de fato no que se pretende saber nas referidas séries sobre tais números.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This article seeks to show how knowledge, knowledge of fact about rational numbers in the 9th grade classes and in the 3rd grade classes of the State School of Elementary and Middle School Professor Aluízio Lopes Martins ... -
O ensino da divisão matemática nas turmas de 6º ano no ensino fundamental: um relato de experiência em uma escola da zona rural no município de Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
Investigação e compreensão da eletricidade através da experimentação
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
O uso do laboratório de informática nas aulas de matemática nas quatro operações com alunos de 6º ano do ensino fundamental: um estudo na Escola Municipal “Antônio da Silva Barbosa”, Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
O uso de dobraduras como recurso didático para explorar os pontos notáveis de um triângulo
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)Assuming the principle that through activities that motivate and challenge students, the learning process becomes easier, pleasurable and meaningful, this research presents a methodological proposal for teaching Geometry, ... -
O tema formação de professores de física em periódicos da área de ensino (2013 a 2017)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)In this work, it is presented an analysis of articles about formation of physics teacher published in periodcals of the education and teaching area in the period from 2013 to 2017. The objective is to identify how it has ... -
Recreação e ensinamento matemático através de jogos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The purpose of this study was to understand the functionality of the mathematical games worked in the 6th year, analyzing the construction of knowledge, where playfulness is part, in a pleasurable way in the teaching ... -
Uma abordagem dos estados físicos da água com uso de investigação no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2017)The objective of this work is to describe the development of a Sequence of Investigative Teaching (SEI) to study the physical states of water and to highlight important results achieved with activities regarding student ... -
A importância dos jogos de potências nas aulas de matemática na turma do 6º ano do Ensino Fundamental da Escola Municipal Nossa Senhora da Salvação da comunidade Peré Salvação – Lago Grande.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This article aims to report experiences with the use of math games as an alternative teaching in a class of 6th grade elementary school. The main objective is to analyze the importance of the game in teaching power in ... -
A importância dos parâmetros curriculares nacionais para o estudo da física no ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The purpose of this study was to understand the importance of the National Curricular Parameters for the teaching of physics in basic education. The research was carried out in five schools of the state education network ... -
Ensino de frações: uma sequência didática para o segundo e terceiro ciclo do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The teaching of fractions is one of the greatest difficulties faced by mathematics teachers in elementary education. And the fractions became something feared by the students. Some suggest the elimination of this theme ... -
Jogos matemáticos nas séries iniciais do ensino fundamental envolvendo as quatro operações nas turmas multisseriadas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-15)This work was developed within the theoretical line of ethnomathematics, because it brings a new vision of Mathematics and Mathematical Education of social and political anthropology, which are seen as human activities ... -
As dificuldades na aprendizagem da física no primeiro ano do ensino médio do Colégio Estadual Pretextato da Costa Alvarenga
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The objective of this study was to detect the difficulties of the students of the first year of high school regarding the learning of the contents of physics given by the State High School Pretextato of Costa Alvarenga ... -
Ciência/física na educação infantil: uma proposta para ensinar dia e noite e estações do ano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The present work describes the application of activities that addressed the themes Day and Night and Seasons of the year in a class of child education and, from the difficulties encountered. Propose a didactic support ... -
Estratégias para melhor rendimento no ensino de frações no 6º ano na zona rural
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19) -
O ensino de física no ensino fundamental ii: um olhar do professor frente as dificuldades em sala de aula
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The practice of teaching science presents great social responsibility, since the actions and conceptions of the teacher have a decisive impact on the life of the students. Thus, it is up to the teacher in his pedagogical ...