Navegação ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por título
Itens para a visualização no momento 1-20 of 64
-
Uma abordagem dos estados físicos da água com uso de investigação no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2017)The objective of this work is to describe the development of a Sequence of Investigative Teaching (SEI) to study the physical states of water and to highlight important results achieved with activities regarding student ... -
Uma análise da construção do letramento estatístico nas provas do Exame Nacional de Acesso ao Mestrado Profissional de Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2021)The objective of the research is to investigate and discuss how the contents of Statistics have been approached within the perspective of the construction of statistical literacy in the tests of the National Examination ... -
Análise de gráficos estatísticos publicados na mídia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-17)This research aims to approach and analyze the mistakes present in statistical graphics published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the ... -
Análise dos aspectos da abordagem CTSA no contexto de um clube de educação ambiental e tecnologias digitais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-21)The present aims to analyze how the implementation process and the practices developed in an Environmental Education and Digital Technologies Club contemplate aspects of the STSE approach. The research starts from the ... -
Análise psicométrica e pedagógica da prova da primeira fase da OBMEP respondida por um grupo de alunos do 6º e 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2019-12-11)The public school mathematics olympics (OBMEP)... -
Uma análise sobre a utilização de problemas no ensino de física através de Temas Regionais (EFATR)
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-11)The present work arises from the need to think about alternatives to incorporate the changes required for the teaching of Physics in basic education from the promulgation of the National Common Curricular Base (BNCC), ... -
Aplicação de experimento sobre eletromagnetismo no ensino da física no 9º ano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
Avaliação da aprendizagem como ato reflexivo no ensino da matemática nas turmas de 9º ano da Escola Municipal Paulo Rodrigues dos Santos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The main objective of this research was to understand how the evaluation of learning is carried out through the contents of mathematics worked in the 9th grade classes, their difficulties and their causes after the process ... -
Álgebra booleana: histórico e aplicações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-12-05)This paper presents a brief history of Boolean algebra and how it can be applied for the automation of digital machines and systems. For this, it was shown with Socrates, Plato and Aristotle, the origin of the Law of ... -
Batalha dos polígonos e teorema de pick: uma proposta de atividade para o ensino de geometria
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021)This course completion paper presents a proposal for intervention in the teaching of geometry for teachers of basic education through the activity called Battle of Polygons and Pick's Theorem, which involves the application ... -
Ciência/física na educação infantil: uma proposta para ensinar dia e noite e estações do ano
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The present work describes the application of activities that addressed the themes Day and Night and Seasons of the year in a class of child education and, from the difficulties encountered. Propose a didactic support ... -
Comunidade de aprendizagem: uma proposta para a aprendizagem de física
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-07-07)This article is a study ofspecific group of sciences students within a federal brazilian university, this group is constituted for university students and high school students and regardless of degrees, the article seeks ... -
O conhecimento sobre os números racionais nas turmas de 9º ano do ensino fundamental e de 3º ano do ensino médio da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professor Aluízio Lopes Martins. se estão equiparados de fato no que se pretende saber nas referidas séries sobre tais números.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This article seeks to show how knowledge, knowledge of fact about rational numbers in the 9th grade classes and in the 3rd grade classes of the State School of Elementary and Middle School Professor Aluízio Lopes Martins ... -
A contribuição do PARFOR na formação docente: um relato de experiência na docência da matemática
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018) -
Demonstrar é preciso?! O enigma dos cavalos desvendado pelo método de indução
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)The present research brings an experience report of a minicourse developed by scholarship students of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) from the Degree Course in Mathematics and Physics ... -
Dificuldades enfrentadas pelos futuros professores no curso de Licenciatura Integrada em Matemática e Física na UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)This article reports a study on students of the Integrated Licentiate in Mathematics and Mathematics (LIMF) course at the Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). N=30 students participated in the study who entered ... -
As dificuldades na aprendizagem da física no primeiro ano do ensino médio do Colégio Estadual Pretextato da Costa Alvarenga
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The objective of this study was to detect the difficulties of the students of the first year of high school regarding the learning of the contents of physics given by the State High School Pretextato of Costa Alvarenga ... -
Eclipse lunar: explicações científicas e míticas de indígenas da etnia Wai Wai
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)How did the Universe come about? What is the origin of the Moon? What explains the formation of eclipses? Questions like these have always been asked and in the most diverse civilizations, but the answers have not always ... -
O ensino da divisão matemática nas turmas de 6º ano no ensino fundamental: um relato de experiência em uma escola da zona rural no município de Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
O ensino da matemática através da resolução de problemas e do uso da arte no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The objective was to understand how the classroom practices involving problem solving in mathematics classes are developed through art in the 6th grade classes of elementary school, developed at the Municipal School of ...