Listar ICED - TCC - Licenciatura Integrada em Matemática e Física por título
Mostrando ítems 18-37 de 64
-
Eclipse lunar: explicações científicas e míticas de indígenas da etnia Wai Wai
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022)How did the Universe come about? What is the origin of the Moon? What explains the formation of eclipses? Questions like these have always been asked and in the most diverse civilizations, but the answers have not always ... -
O ensino da divisão matemática nas turmas de 6º ano no ensino fundamental: um relato de experiência em uma escola da zona rural no município de Santarém-Pa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
O ensino da matemática através da resolução de problemas e do uso da arte no 6º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The objective was to understand how the classroom practices involving problem solving in mathematics classes are developed through art in the 6th grade classes of elementary school, developed at the Municipal School of ... -
O ensino das figuras geométricas espaciais na turma do 8° ano do ensino fundamental da Escola Municipal Santa Maria Gorete, Rio Arapiuns
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2018-01)In general, students have a deficiency in identifying spatial geometric figures. These difficulties are visible in the students' daily life, since they confuse the flat geometric figures with the spatial figures, since ... -
O ensino de física no ensino fundamental ii: um olhar do professor frente as dificuldades em sala de aula
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19)The practice of teaching science presents great social responsibility, since the actions and conceptions of the teacher have a decisive impact on the life of the students. Thus, it is up to the teacher in his pedagogical ... -
Ensino de frações: uma sequência didática para o segundo e terceiro ciclo do ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The teaching of fractions is one of the greatest difficulties faced by mathematics teachers in elementary education. And the fractions became something feared by the students. Some suggest the elimination of this theme ... -
Ensino de Trigonometria: uma proposta de atividades online na plataforma Geogebra
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-08-30)Trigonometry is a high school subject that students mostly present difficulties. Due to its importance to various fields, strategies have been sought to find approaches that could improve the teaching-learning process ... -
Estratégias para melhor rendimento no ensino de frações no 6º ano na zona rural
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-12-19) -
Estudo exploratório sobre dificuldades de estudantes do curso de ciências biológicas da Universidade Federal do Oeste do Pará na compreensão do conceito de função
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)This work consists of a study conducted with students from the Universidade Federal do Oeste do Pará, whose objective was to map difficulties faced in understanding the concept of function. Records from two groups of ... -
Um estudo sobre o ensino de equação do 1º grau no 7º na Escola Rosália Nunes
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilOthersUFOPAInstituto de Ciências da Educação - ICED, 2018) -
Experimento de baixo custo no ensino fundamental
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017) -
Física e música: produção, transmissão, percepção e comunicação
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-02-21)This work arises in the context of rethinking the teaching of Physics in a contextualized and interdisciplinary way for basic education. Thus, it is proposed a material that can be used for didactic purposes to approach ... -
Formação/prática de professores que ensinam estatística, probabilidade e combinatória: um estudo baseado em periódicos científicos brasileiros
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021-01-07)Esta obra tiene por objeto inventariar, sistematizar y describir la producción científica de conocimientos sobre el tema formación/práctica de los docentes que enseñan Estadística, Probabilidad y Combinatoria, publicados ... -
Gênero e raça: um estudo sobre a autoeficácia em física de alunos universitários
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2022-05-24)Self-efficacy beliefs have recently been investigated in studies of physics teaching, and are relevant for studying the self-evaluation of individuals on perceived performance in specific tasks. We conducted an exploratory ... -
A importância dos jogos de potências nas aulas de matemática na turma do 6º ano do Ensino Fundamental da Escola Municipal Nossa Senhora da Salvação da comunidade Peré Salvação – Lago Grande.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This article aims to report experiences with the use of math games as an alternative teaching in a class of 6th grade elementary school. The main objective is to analyze the importance of the game in teaching power in ... -
A importância dos parâmetros curriculares nacionais para o estudo da física no ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The purpose of this study was to understand the importance of the National Curricular Parameters for the teaching of physics in basic education. The research was carried out in five schools of the state education network ... -
A inserção de jogos no ensino de frações
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020)Knowledge must be based on a solid and meaningful basis for the students' lives. And games appear in this scenario as fundamental instruments and facilitators of the teaching and learning process, characterized as an ... -
Investigação e compreensão da eletricidade através da experimentação
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This work is the result of an experience report that was carried out with the 6th grade students of the Sagrada Familia Municipal School, located in the rural area of the municipality of Santarém-PA. The present work has ... -
O jogo como instrumento didático no ensino de astronomia: uma proposta para alunos do 1º ano do ensino médio
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2021)This work described the proposal to apply a game for the teaching of Astronomy in a class of 1st year of high school in a public school located in the municipality of Santarém-PA. The research describes the conception ... -
O jogo da “roleta das equações algébricas”: um relato de experiência no pibid de matemática da ufopa
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilNot applicableUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2023)This paper aims to present a report of the experience of the Mathematics Club Subproject of the Mathematical Applications Laboratory (LAPMAT), linked to the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarship (PIBID) ...