Itens para a visualização no momento 9-20 of 20

    • Instrumentação com arduino para o ensino de física – lançamento oblíquo 

      http://lattes.cnpq.br/0475443171747594; MELO, Paulo Renato Carvalho (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAPró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação Tecnológica, 2023-05-18)
      This work demonstrates, in a simple and clear way, how the use of Arduino in education can build scientific knowledge from the student's everyday life through instrumentation. As Arduino has a low cost and also libraries ...
    • Interdisciplinaridade no ensino de física e química no ensino médio envolvendo práticas experimentais 

      http://lattes.cnpq.br/2665678100822713; MATOS, Arnaldo Gonçalves de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-20)
      The dissertation work aimed to evaluate the effectiveness of experimental practices in an interdisciplinary approach in teaching Physics and Chemistry in High School involving experimental practices, since it is important ...
    • O movimento balístico: da experimentação à olimpíada - uma proposta de sequência didática a partir de um relato de experiência no ensino de física 

      http://lattes.cnpq.br/3739937954075838; SILVA, Eliesio Alves da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-19)
      In this work, a didactic sequence for teaching the ballistic movement was presented based on an experience report of teaching activity in some cities in the State of Pará in recent years. Applied with the participation ...
    • Proposta de ensino por investigação em física térmica no sistema de organização modular de ensino visando facilitar a aprendizagem significativa 

      CRUZ, Benildo Antonio Barbosa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-10)
      This Master's dissertation was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) – Finance Code 001 – and aims to investigate the contributions of the application of ...
    • Proposta de unidade de ensino potencialmente significativa em radiação do corpo negro e efeito fotoelétrico 

      http://lattes.cnpq.br/8522116938295975; SOUSA, Haylan Cleiton Monteles de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAPró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação Tecnológica, 2023-05-18)
      Several works in the literature describe the diffiulties that students, specifially of high school, face when approaching the contents of the discipline of Physics. Among these, those related to Modern Physics, due to ...
    • Uma Proposta do Tema Energia Eólica no Ensino Fundamental II através de Ensino por Investigação 

      http://lattes.cnpq.br/8210617671468070; BLANDES, Fábio Sarmento (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This proposal consists of a didactic guide to support teachers, focused on the theme Wind Energy in Elementary Education II, through Inquiry Teaching. It presents the main concepts about wind and its most important ...
    • Sequência de ensino investigativo através da construção de um túnel de vento de baixo custo 

      CARNEIRO, Diego Maciel (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-03-13)
      This dissertation aims to develop an research-based teaching investigation teaching sequence (RTS) through the use of low cost experimental activities to address concepts of flight theory in high school. The initial ...
    • Sequência didática multissensorial para o ensino de ondas para alunos deficientes visuais 

      http://lattes.cnpq.br/2096467032480230; PEREIRA, Edicléia da Frota (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-08)
      Teaching for students with special needs is in full swing. process of reconstruction in Brazil. However, meeting the different needs education that students with disabilities still possess is one of the main barriers faced ...
    • Tecnologias inclusivas adaptadas ao ensino de física: um estudo de caso aplicado à educação profissional 

      http://lattes.cnpq.br/9563143217497816; https://orcid.org/0000-0001-5490-0870; SOUSA, Luisa Helena Silva de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-11-10)
      The present work summarizes the Master's Thesis submitted to the Graduate Program in Physics Teaching in the National Professional Master's Course in Physics Teaching (MNPEF), as part of the requirements necessary to obtain ...
    • A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem 

      http://lattes.cnpq.br/2190253613894283; MARINOS, Nicolas Apostolos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-01)
      This paper, “Einstein’s Restricted Relativity Theory In The First Year Of High School: Using The Playfulness In The Learning Teaching Process”, presents an educational proposal to explain Einstein’s constrained theory ...
    • O uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino de física na educação prisional com ênfase na experimentação virtual investigativa 

      http://lattes.cnpq.br/9668552061468301; PINTO, Ider Erivan Porto (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      The present Work brings reflexions about the difficulties of the physical teaching in locked places. Motivated by the searching of new instruments educational to the education behind bans the goal of this work is the ...
    • Utilização do smartphone como instrumento de ensino de física no estudo do movimento 

      COSTA, Gledson Gomes da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-10-26)
      In the middle of an era of technical-scientific innovation, there are innumerable pedagogical opportunities related to the technological resources available for the teaching-learning process. The smartphone as a didactic ...