Itens para a visualização no momento 1-20 of 20

    • Física no trânsito: uma abordagem com enfoque ciência, tecnologia e sociedade em Santarém-Pará 

      http://lattes.cnpq.br/0945132053222550; SOARES, Márcio José do Carmo (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-08)
      The objective of this work is to analyze the application of a regionalised thematic proposal with a Science, Technology and Society (CTS) approach to teaching physics from traffic situations and to identify in what aspects ...
    • Sequência didática multissensorial para o ensino de ondas para alunos deficientes visuais 

      http://lattes.cnpq.br/2096467032480230; PEREIRA, Edicléia da Frota (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-08)
      Teaching for students with special needs is in full swing. process of reconstruction in Brazil. However, meeting the different needs education that students with disabilities still possess is one of the main barriers faced ...
    • A abordagem CTS na aplicação de um livreto interativo digital sobre a física da terapia do câncer 

      http://lattes.cnpq.br/2300989045996152; SILVA, Rubem Silvaney Maia da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-09)
      The teaching of Physics in Brazil has been marked by diverse problems, mainly due to the difficulties of learning and interest on the part of the students, the classes of the discipline Physics still are seen by the ...
    • Proposta de ensino por investigação em física térmica no sistema de organização modular de ensino visando facilitar a aprendizagem significativa 

      CRUZ, Benildo Antonio Barbosa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-10)
      This Master's dissertation was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) – Finance Code 001 – and aims to investigate the contributions of the application of ...
    • Aprendizagem significativa através de ensino por Investigação na construção e aplicação de capacitor a alta Tensão e de balança de corrente em campo magnético 

      http://lattes.cnpq.br/4872485990151562; PORTELA, Adelan Menezes (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-10-26)
      The objective of this master's thesis is to present the use of two low-cost experiments: A High Voltage Capacitor and a Balance of Electric Current in a Magnetic Field, as pedagogical tools that have reproducibility, are ...
    • Utilização do smartphone como instrumento de ensino de física no estudo do movimento 

      COSTA, Gledson Gomes da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-10-26)
      In the middle of an era of technical-scientific innovation, there are innumerable pedagogical opportunities related to the technological resources available for the teaching-learning process. The smartphone as a didactic ...
    • Evolução dos modelos atômicos: uma proposta epistemológica na elaboração de modelos teóricos para explicar a estrutura da matéria 

      http://lattes.cnpq.br/2847015816127022; MACEDO, Mariel dos Santos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12)
      This study deals about the teaching proposal that aims to teach the main of atomic models through an epistemological perspective, in order to lead the student to understand that the scientific doing is a human construction, ...
    • O uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino de física na educação prisional com ênfase na experimentação virtual investigativa 

      http://lattes.cnpq.br/9668552061468301; PINTO, Ider Erivan Porto (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      The present Work brings reflexions about the difficulties of the physical teaching in locked places. Motivated by the searching of new instruments educational to the education behind bans the goal of this work is the ...
    • Uma Proposta do Tema Energia Eólica no Ensino Fundamental II através de Ensino por Investigação 

      http://lattes.cnpq.br/8210617671468070; BLANDES, Fábio Sarmento (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      This proposal consists of a didactic guide to support teachers, focused on the theme Wind Energy in Elementary Education II, through Inquiry Teaching. It presents the main concepts about wind and its most important ...
    • Equilíbrio e flutuabilidade das embarcações na Região Amazônica 

      http://lattes.cnpq.br/0664763729659165; CORRÊA, Janylton Josadark Damasceno (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-07)
      This paper presents a research that aimed to identify challenges and potentialities that are perceived in the development of a didactic sequence (SD) based on a thematic proposal oriented by the Science, Technology and ...
    • Ensino da física nas aulas de matemática utilizando o método de modelagem 

      http://lattes.cnpq.br/1856857371406225; BRELAZ, Roniel de Lima (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-18)
      Mathematics and physics are areas of knowledge historically linked. Among many other factors, this is because the former provides structural support to the latter. However, when they are worked as curriculum components, ...
    • A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem 

      http://lattes.cnpq.br/2190253613894283; MARINOS, Nicolas Apostolos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-02-01)
      This paper, “Einstein’s Restricted Relativity Theory In The First Year Of High School: Using The Playfulness In The Learning Teaching Process”, presents an educational proposal to explain Einstein’s constrained theory ...
    • Sequência de ensino investigativo através da construção de um túnel de vento de baixo custo 

      CARNEIRO, Diego Maciel (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-03-13)
      This dissertation aims to develop an research-based teaching investigation teaching sequence (RTS) through the use of low cost experimental activities to address concepts of flight theory in high school. The initial ...
    • O movimento balístico: da experimentação à olimpíada - uma proposta de sequência didática a partir de um relato de experiência no ensino de física 

      http://lattes.cnpq.br/3739937954075838; SILVA, Eliesio Alves da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-19)
      In this work, a didactic sequence for teaching the ballistic movement was presented based on an experience report of teaching activity in some cities in the State of Pará in recent years. Applied with the participation ...
    • Interdisciplinaridade no ensino de física e química no ensino médio envolvendo práticas experimentais 

      http://lattes.cnpq.br/2665678100822713; MATOS, Arnaldo Gonçalves de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-20)
      The dissertation work aimed to evaluate the effectiveness of experimental practices in an interdisciplinary approach in teaching Physics and Chemistry in High School involving experimental practices, since it is important ...
    • Ensino do centro de massa por meio de ciclos de modelagem de atividades experimentais 

      http://lattes.cnpq.br/9807634832961031; SILVA, Jorge Carlos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-10-31)
      In this work, we present some conceptions and the modeling cycles of authors such as: Rodney Carlos Bassanezi, Dionísio Burak, Maria Salete Biembengut, Jonei Cerqueira Barbosa, Werle de Almeida and Adilson Oliveira. The ...
    • Tecnologias inclusivas adaptadas ao ensino de física: um estudo de caso aplicado à educação profissional 

      http://lattes.cnpq.br/9563143217497816; https://orcid.org/0000-0001-5490-0870; SOUSA, Luisa Helena Silva de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-11-10)
      The present work summarizes the Master's Thesis submitted to the Graduate Program in Physics Teaching in the National Professional Master's Course in Physics Teaching (MNPEF), as part of the requirements necessary to obtain ...
    • Beleza natural, mitos, riscos e proteção: o tema raios, relâmpagos e trovões como proposta para a alfabetização científica 

      http://lattes.cnpq.br/4588270641769616; MIRANDA, Débora Santos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAPRÓ-REITORIA DE PESQUISA, PÓS-GRADUAÇÃO E INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 2022-04-19)
      This work aims to identify and analyze elements of scientific literacy that emerge from the application of a thematic didactic proposal to work on a theme of atmospheric electrical discharges with a regional Amazonian ...
    • Proposta de unidade de ensino potencialmente significativa em radiação do corpo negro e efeito fotoelétrico 

      http://lattes.cnpq.br/8522116938295975; SOUSA, Haylan Cleiton Monteles de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAPró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação Tecnológica, 2023-05-18)
      Several works in the literature describe the diffiulties that students, specifially of high school, face when approaching the contents of the discipline of Physics. Among these, those related to Modern Physics, due to ...
    • Instrumentação com arduino para o ensino de física – lançamento oblíquo 

      http://lattes.cnpq.br/0475443171747594; MELO, Paulo Renato Carvalho (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Nacional Profissional em Ensino de FísicaUFOPAPró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação Tecnológica, 2023-05-18)
      This work demonstrates, in a simple and clear way, how the use of Arduino in education can build scientific knowledge from the student's everyday life through instrumentation. As Arduino has a low cost and also libraries ...