Itens para a visualização no momento 25-44 of 46

    • Leitura de contos da literatura de expressão Amazônica: fruição e (re)conhecimento de práticas culturais 

      RODRIGUES, Franileide Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-11-06)
      The present dissertation entitled Reading of stories from the Literature of Amazonian Expression: fruition and (re) knowledge of cultural practices was born out of the teacher-researcher 's anxiety when realizing the ...
    • Leitura de contos da literatura de expressão amazônica: fruição e (re)conhecimento de práticas culturais 

      RODRIGUES, Francileide Costa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-11-06)
      The present dissertation entitled Reading of stories from the Literature of Amazonian Expression: fruition and (re) knowledge of cultural practices was born out of the teacher-researcher 's anxiety when realizing the ...
    • Leitura e biblioteca escolar: uma proposta de levar a ler em “lugares distantes” 

      http://lattes.cnpq.br/8989875234500862; MESQUITA, Alessandra Maria de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      This work has as its theme: Reading and school library: a proposal to take reading in "distant places". It is linked to the Professional Master's Program in Literature - Profile, the Study Group Reading and Intervention ...
    • Leitura e produção de textos: a contribuição da OLP para o ensino de língua portuguesa por meio do gênero poema no 6º ano do ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/3031815552462449; SILVA, Selmir Sousa da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-06)
      This work has the objective of describing the application of the Portuguese Language Olympics proposal and avaluate its contrubitions to the teaching of textual genres, more specifically the poem, for six grade students. ...
    • A leitura literária a partir dos contos de literatura de expressão amazônica: uma proposta de ensino para alunos do 8º ano do ensino fundamental 

      ARAGÃO, Alcilene Pinheiro do Amaral (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-11-04)
      This work is justified by its contribution to literary education, in Elementary School. It searches how the stories of Brazilian Literature of Amazonian Expression can contribute to the formation of readers based on the ...
    • Leitura literária e o ensino da língua portuguesa no ensino fundamental - 6° ao 9° ano: margens opostas ou travessia? 

      http://lattes.cnpq.br/5714217027494878; OLIVEIRA, Riziomar Pinheiro de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2020-10-02)
      This Dissertation entitled Literary reading and the teaching of Portuguese in Elementary School - 6th to 9th grade: opposite margins or crossing? arises from a pedagogical need - literary education - so he investigated ...
    • Leitura literária e o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental – 6º ao 9º ano: margens opostas ou travessia? 

      http://lattes.cnpq.br/5714217027494878; OLIVEIRA, Rizomar Pinheiro de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-10-02)
      This Dissertation entitled Literary reading and the teaching of Portuguese in Elementary School - 6th to 9th grade: opposite margins or crossing? arises from a pedagogical need - literary education - so he investigated ...
    • A literatura no ensino fundamental e a Base Nacional Comum Curricular 

      LIMA, Detimar Pereira de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-12-10)
      The dissertation Literature in Elementary Education and the National Common Curricular Base, linked to the Professional Master's Program in Letters (PROFLETRAS), has the general objective of verifying how the teaching of ...
    • Livro didático de Língua Portuguesa e a Lei 10.639/2003: (ex)inclusão da temática negra no material do 6º ano do Ensino Fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/7426313673822569; ANDRADE, Marlisson Sousa de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2021-08-13)
      This research, entitled “Portuguese Language Textbook and Law 10.639/2003: (ex) inclusion of the black theme in the material of the 6th year of Elementary School” – aims to investigate the implementation of Law 10.639/2003 ...
    • "O lugar onde vivo” em documentários: os multiletramentos no ensino de língua portuguesa 

      MONTEIRO, Andréa Nina (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2020-08-14)
      This study aimed to evaluate as a proposal for the production of documents, based on the Portuguese Language Olympiad, developed through an intervention with students from a public school in Alenquer - Pará, and to perform ...
    • Narrativas amazônicas: uma proposta de ensino com a literatura Brasileira de expressão amazônica 

      http://lattes.cnpq.br/8027206533768186; SANTOS, Wilder Max Vieira dos (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)
      In view of the importance of the literature in Portuguese language classes, this dissertation aimed to present and develop a teaching proposal consist of a sequence of intervention activities that assist in the formation ...
    • Narrativas orais da Amazônia: histórias contadas, histórias criadas em turma de 7º ano do ensino fundamental 

      SILVA, Hamilton José Fernandes da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalInstituto de Ciências da EducaçãoBrasil, 2021-12-23)
      This dissertation presents an intervention proposition called Stories Told, Stories Made, which exercises the reading and writing of the Oral Narratives of the Amazon (ONAs) in a 7th grade elementary school class. It’s ...
    • Narrativas orais populares: uma proposta metodológica para a inserção da oralidade no ensino de língua portuguesa 

      NOGUEIRA, Verônica da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2022-04-29)
      This work aims to suggest a teaching strategy for the oral modality, with the use of oral narratives, to promote Portuguese language teaching that favors the development of linguisticdiscursive skills of students in the ...
    • Para além do espaço de leitura: criação e reflexão das possibilidades de ler literatura em uma escola rural do município de Monte Alegre 

      http://lattes.cnpq.br/4527066563496827; VASCONCELOS, Raimundo Edivandro Alves de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-04)
      The present research "Beyond the space of reading: creation and reflection of the possibilities of reading literature in a rural school of the municipality of Monte Alegre" aims at the investigation of possible cultural ...
    • Poemas amazônicos em sala de aula: um incentivo à valorização da cultura, leitura e produção de textos no ensino fundamental 

      http://lattes.cnpq.br/3844954016299934; MOTA, Maria Ivanilce Silva da (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-14)
      The present work has as main title Amazon Poems in the classroom: an incentive to the valorization of the culture, reading and production of texts in the elementary school, and brings as title of the Amazon intervention ...
    • Práticas de produção textual: análise dos fatores de textualidade evidenciados nas produções textuais de alunos do 3º ano do ensino médio de uma escola pública de Santarém 

      http://lattes.cnpq.br/9649144163732319; SOUSA, Manuel Benjamin Monteiro Liberal (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2016-11-29)
      The objective of this work was to study the standards of textuality in textual productions of the 3rd year high school students in the State School Nossa Senhora Aparecida. The path taken by the author to the approach of ...
    • Projeto com Atividades Didáticas Integradas (ADIs): uma proposta para o ensino de língua portuguesa 

      http://lattes.cnpq.br/1516961158586507; COELHO, Rosiane Maria da Silva (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-05)
      The need to train subjects who make use of the Portuguese language in a reflexive, creative, critical and conscious way, be it in the oral modality or in the writing is not only fundamental. It is, above all, urgent. We ...
    • O protagonismo da biblioteca escolar: ratificando (ou não) a importância do espaço para a promoção da cultura letrada 

      http://lattes.cnpq.br/8018334456187943; FARIAS, Rosilene de Araújo (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2019-11-30)
      School environment has got a space that is supposed to be of privilege to the formation of readers. Unfortunately, it is not what can be seen every day in Brazilian education institutes. Either there is space, but there ...
    • Que bicho é esse? A oralidade na BNCC 

      OLIVEIRA, Naira Augusta Pedroso de Sousa (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2020-05-15)
      This research seeks to answer the following question: how is orality understood in the National Common Curricular Base - BNCC and what are the implications of this conception for the organization of the current teaching ...
    • O que são memórias literárias e como elas se realizam na proposta da olimpíada de língua portuguesa? 

      http://lattes.cnpq.br/9658548185805972; SOUSA, Nilciléia Almeida de (Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede NacionalUFOPAInstituto de Ciências da Educação, 2017)
      The study, which is part of the Group of Research and Intervention in Reading, Writing and Literature at the School - Lelit, Federal University of Western Pará - Ufopa, develops within the scope of the debate on the teaching ...