Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE): Recent submissions
Now showing items 21-40 of 165
-
A manifestação da corporeidade nas práticas pedagógicas dos professo - res de educação infantil em escolas públicas e privadas de Santarém – Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-02-10)The purpose of this study was to investigate the manifestation of corporeality in the pedagogical practices of nursery school teachers in the activity room with the children of public and private schools in Santarém - Pará. ... -
A infância na percepção de crianças em acolhimento institucional no mu - nicípio de Santarém-Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-08-28)Studies on the history of childhood and discussions on shelters and their implications for the physical, psychological and social development of the institutionalized child have been diffused for some time by theorists ... -
O impacto do programa institucional de bolsa de iniciação à docência nos egressos de licenciatura em letras - inglês da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The Institutional Grant Programme for Teaching Initiation (Pibid) has been an object of much research in the field of education. It was created with the purpose of improving initial teacher education by providing student ... -
Sai o consumidor, entra o cidadão: educação como práticas da liberdade no curso de bacharelado em direito da Universidade Federal do Oeste do Pará.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)Faced with a lot of legal courses offered in the country and an instrumental legal formation the present dissertation had as scope to analyze the problem of legal education of law courses in Brazil, as well as to investigate ... -
Movimento social e política de educação do campo: a prática da Casa Familiar Rural de Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-02-11)This study analyzed the developed experience in the Rural Family House of Santarem (CFR-STM), pedagogical and philosophical model created by the social movement of the rural, as an alternative to the children of family ... -
As noções do termo erro para os estudos linguísticos e suas implicações ao ensino de língua portuguesa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)This research aims to investigate the understanding of error for the science of language. Although we seek the understanding of our object in contemporary linguistics, we highlight the need we had to analyze the question ... -
Proposta pedagógica de tempo integral na educação infantil: análise de uma realidade
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-05-08)The present research, with a qualitative approach, aimed to analyze the pedagogical proposal of a public institution of Early Childhood Education, in the municipality of Santarém - Pará, seeking to identify the specificities ... -
As experiências pedagógicas da implementação da política de educação em tempo integral nas escolas de campo na amazônia paraense.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-06)The implementation of the More Education Program in rural schools in Brazil has been a challenge for the Brazilian full-time education policy, a challenge that pass trough the context of pedagogical practice, reflected in ... -
Crenças e práticas de professores acerca do uso das tecnologias na educação inclusiva de escolas da rede municipal de Ensino Fundamental de Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2015-10-01)The school is an environment of interaction and learning process that is always changing. Currently, social phenomena, such as the use of new technologies in education and the inclusion of disabled students in common ... -
As vozes das crianças às margens do rio Tapará: ser criança na comunidade Tapará Grande – Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016)In Brazil, studies that conceive of childhood as a social phenomenon is relatively new. Such searches have been busy investigating children's groups living in situations of risk or Indian children. Other works have sought ... -
A variação linguística na educação contemporânea: concepções e práticas pedagógicas.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-15)The objective of this research in education and language is to understand what Brazilian Linguistics says is to treat linguistic variation in the teaching of Portuguese Language. From the second half of the twentieth century ... -
A Gestão do ensino na residência multiprofissional em saúde no HRBA/Santarém: contribuições para a consolidação da cultura de hospital ensino na Amazônia
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-02)This study deals with Health Education in the Unified Health System (SUS) and aims to analyze how the teaching management was developed in the Multiprofessional Health Residency Program in Comprehensive Care in Orthopedics ... -
Educação e organização política dos moradores da Ilha de São Miguel - Santarém - Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-03-13)In the present study, its presented the results of the effort to produce knowledge in the educational field, considering the Amazonian diversity and the singularities of the floodplain region, the locus of the research, ... -
Gestão escolar na perspectiva democrática: estudo a partir dos Projetos de Intervenção desenvolvidos em escolas públicas da Região Oeste do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-07)This dissertation addresses the school management from study developed with the graduates of the course of specialization in school management/2013/UFOPA Class, which is based on democratic management perspective, and ... -
Utilização da robótica educacional livre por meio da aprendizagem por projetos: um estudo no curso técnico em informática do IFPA/Campus Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-24)With the publication of Decree 5.154/04, became possible to offer technical courses in the modality of integrated secondary education to professional education. It emerges as an alternative to overcome the dichotomy of ... -
Educação integral de tempo integral: a concepção dos sujeitos participantes do Programa Mais Educação no município de Oriximiná – Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-12-12)This dissertation is the result of research which has the central theme of Integral Education. For rooting of the public policy of Integral Education in Brazil, to the More Education Program (SME), established by the ... -
Tecnologias de informação e comunicação na formação inicial de professores: representações sociais e práticas de utilização entre docentes e discentes do ICED-UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017-04-25)The general objective of this study was to analyze the social representations about Information and Communication Technologies (ICT) and your influence on the use of these resources in the process of teaching and learning, ... -
Formação de educadores para as escolas do campo em Santarém – Pará: da construção à partilha de saberes.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)The true Field Education is the one capable of overcoming the School Walls. This education must be able to allow us to problematize how the field educators live and work, how they are thought and carried out the public ... -
Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2016-06-03)This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal ... -
A lei nº 10.639/2003: à luz das práticas pedagógicas em escolas quilombolas no alto rio Trombetas- Oriximiná/Pa.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFOPAInstituto de CIências da Educação, 2017)This study aims to analyze how the pedagogical practices of teachers of quilombola schools can contribute to the process of applicability of Law nº 10.639 / 2003 in these educational spaces, assuming the following hypothesis: ...