Dissertações em Educação (Mestrado): Envíos recientes
Mostrando ítems 121-140 de 165
-
Proteção jurídica do direito à Educação Básica no Estado do Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-04)It is an interdisciplinary research in the area of Education, Law and Public Policy, whose general objective is to analyze the performance of the Judicial Branch of the state of Pará in the first instance based on the legal ... -
Formação e manifestações de expectativas de postulantes e estudantes de pós-graduação stricto sensu em educação de universidade periférica
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-11)This work, entitled "formation and the manifestations of expectations of the stricto sensu Education postulants/students of peripheral university", whose objective is to verify the epistemological pos-ture of the postulants ... -
A prática com a cultura escrita na educação infantil: desafios e possibilidades
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-12-11)Considering that the reading-writing has to be a part quotidian of the children in the Infantile Education through their experience with the culture, assuring their rights as citizens, this research aim to comprehend how ... -
As habilidades sociais na prática docente do professor de escolinhas comerciais de futebol
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-05-02)For teaching practice becomes effectively an educational development action it must be focused on the formation of the subject as a whole. Through this practice, in the case of this study, in the environment of commercial ... -
Educomunicação: práticas e desafios do uso do rádio nas escolas Rotary e Madre Imaculada, em Santarém
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-08-29)The use of radio as a pedagogical resource in the Rotary and Mother Immaculate schools, in the city of Santarém, was the object of this research, aiming to understand, if this communication media still has pedagogical ... -
Música popular e currículo: reflexões sobre as mensagens ouvidas pelos alunos e suas possíveis implicações em relação ao currículo oficial
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-05-08)This research aims to reflect on the messages conveyed by the popular songs of consumption offered by the Cultural Industry as a possible voice of a hidden curriculum that arises from its insertion within the school space ... -
Abordagens curriculares internacionais para educação infantil: o lugar que a criança ocupa nas relações sociais de creches e pré-escolas
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-10-02)This research aimed to analyze the repercussions of the curricular approaches of the Portuguese Modern Movement School (MEM), High Scope and Reggio Emilia in the Brazilian scientific productions, in order to understand ... -
Programa de fomento à educação integral no ensino médio: análise da implantação na rede estadual do município de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-04-04)The purpose of this study is to analyze the implementation of the Program for the Promotion of Integral Education as a public policy of full secondary education (EMI) in the context of the secondary education reform, based ... -
Cognições de educadores/cuidadores de instituição de acolhimento sobre atividades lúdicas e habilidades sociais
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-08-27)The research entitled "Cognitions of Educators / Caregivers of Host Institution on Play Activities and Social Skills" has as a locus the Reception Center in Santarém. Its objective was to investigate the cognitions of the ... -
A gramática pedagógica do Português Brasileiro (BAGNO, 2012) e o ensino de gramática.
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-02-25)The teaching of LP (Portuguese language) and, as the consequence of this, grammar teaching needs updating. With the advent of linguistic science in Brazil, numerous researchers dedicated themselves to the study of the facts ... -
O lugar da biblioteca na escola de tempo integral em Santarém/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-03)This study contextualizes the recent changes occurring in the Brazilian public school with the proposal of the federal Government of integral education and the implementation of the full time school, initially tracing a ... -
Modelagem matemática e tecnologias digitais para o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)The research addresses the insertion of the use of Digital Technologies (TD) articulated to the assumptions of Mathematical Modeling (MM) in teaching. It has as a vector principle the pedagogical mobilization of knowledge ... -
TIC na formação inicial: uma visão de futuros professores de dois cursos de licenciatura da UFOPA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-03-25)This work presents considerations about the perception of students related to the use of information and communication technologies (ICT) in university education. The society undergoes significant changes in its different ... -
Recursos Educacionais Abertos: contextualização da Tecnologia da Informação e Comunicação em uma escola na comunidade ribeirinha do município de Juruti/PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2019-08-28)It is a time when technological advances allow people more connectivity, changes in the forms of communication and search for information, producing and sharing content – a reflection of a digital culture in society - ... -
As políticas educacionais implementadas pela Secretaria Municipal de Educação de Itaituba/PA de 1997-2016
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-12-13)The present research discusses educational policies at the municipal level, whose main objective is to identify the educational policies implemented by the Itaituba / PA Municipal Department, from 1997 to 2016, considering ... -
Educação integral em tempo integral na Amazônia: um diálogo com os profissionais de uma escola pública em Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-06-28)At the centre of the discussions that permeate the school universe, the policy of working hours has been redefining several pedagogical practices and introducing social changes of restructuring in the role of the school ... -
A Parceria Público-Privada na Amazônia: impactos na gestão escolar do ensino médio em Santarém-Pará
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-12-20)The Public-Private Partnerships (PPPs) are contracts signed between the public and the third sector in order to enable the execution of competencies and responsibilities of public administration towards society. This form ... -
A Educação Integral e o Programa Ensino Médio Inovador – ProEMI: singularidades desta política em uma escola estadual
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2017-11-13)In the sense of implementing public policies related to Integral Education, in basic education actions and programs are developed, through the Ministry of Education and Culture / MEC. In High School, as a policy that ... -
Eu ainda não falei, eu quero falar!: os sentidos de escrita atribuídos por crianças pré-escolares
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-10-18)Supported by the contributions of the Historical-Cultural Theory (THC), the present study has the object of study written language in children's education and is designed to understand the meanings attributed to written ... -
Corporeidade e Educação do Campo: os sentidos atribuídos ao corpo na prática docente nos territórios rurais de Santarém-PA
(Universidade Federal do Oeste do ParáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUfopaInstituto de Ciências da Educação, 2018-03-20)This research investigated the meanings teachers attribute to the body in the teaching practice, through the Corporeity bias, in dialogue with the Rural Education in the rural territories of Santarém-PA. In the study, it ...